NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-03
Skrivet av: Bengt Gran skrivet 2003-09-14, 22:28
Hej Jörgen och tack så mycket för ditt svar, som jag tycker innehåller ett par riktigt heta tips.
Min härstamning från Johannes och Johanna är genom dottern Kristina (som i Kville mtl ibland kallas Katarina) som gifter sig i Grundsund 1847-09-19 med fiskaren Olof Larsson (f.1822-06-25 i Grundsund sn, d.1906-04-23 i Grundsund, Skaftö sn). Kristinas syster Karolina och halvbror Benjamin är till en början bosatta hos paret Kristina och Olof Larsson. Det är i husförhörslängden för Grundsund som föräldrarna uppges vara Johannes och Helena Olsson i Kville - alltså inget patronymikon för Helena. Och vid en närmare granskning visar hon sig alltså vara mor endast till Benjamin. Eftersom min anmoder är Johanna Olsdotter har jag inte lagt ner någon större energi på Helena och kan därför inte i nuläget komma med några upplysningar om henne.
 
Jag har hittat Johannes Olsson i mantalslängderna 1820 till 1845. Jag har dock endast läst de mikrofilmade böckerna som mig veterligt under 1800-talet endast finns vart femte år. I 1815 års längd finns han ej under Tullboden. För år 1850 har jag satt ett frågetecken. Det var längesedan jag läste dessa längder. Nu, i ljuset av ditt inlägg, tolkar jag mitt frågetecken som att Johannes faktiskt var död då. Eftersom jag läst bouppteckningsregistret på Göteborgs Landsarkiv antar jag att jag måste ha slarvat eftersom jag uppenbarligen missat Johannes Olsson död i Tullboden 1848.
Jag har inte gjort något konsekvent sökande efter någon Johannes Olsson på någon annan ort i Kville än Norgård/Tullboden, framför allt för att namnet är en aning hopplöst. Jag menar att det är svårt att identifiera rätt person enbart med hjälp av ett så vanligt förekommande namn.
 
Vänlig hälsning
Bengt