NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2012
Skrivet av: Tina Johansson skrivet 2012-05-19, 19:50
Hej Inger.
Har titta på stället Hult och är rätt säker på att detta ligger mitt emot Örtebo vid Åminne mot Hångers församling.Gjorde en rövare och tittade i svars program mantalslängder 1820 sidan 748.Då bor Petter Nilsson 51år och hustrun 46år sonen Sven Pettersson 20år född(1799-02-28)och flickan Anna 16 år på na Hult.
1819 sidan 682 står Anna som dotter 1818 finns ej familjen där.Då mantalslängderna tar slut 1820 o resten inte är fotade ännu så kan man inte följa Sven riktigt.Mitt förslag är att du försöker hitta Petter Nilsson i dödböckerna och ev.tittar i bouppteckningarna för att hitta ev.spår.Födelseboken 1826 sidan 64 får ju Sven o Stina en dotter också.Du bör titta i Kyrkoräkenskaperna för Värnamo där kan man se när folk har gett en peng för ev.föd/dop vigsel och testampe.Viktigt i sammanhanget att söka runt Värnamo i vigselböcker och födelseböcker Svens föräldrar kan ju vara fr.en annan socken + att de kan ju vara dopvittnen till sina syskons barn.Jag är rätt övertygad att Petter Nillson med hustru är föräldrar till din Sven.Lycka till Hälsn.Thina fr.Värnamo