NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11.5.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11.5.2002
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2002-03-16, 12:27
Hej Donald!
 
Är mycket tacksam för alla uppgifterna du förmedlade ovan. Nu fick jag verkligen lite mer att jobba på.  
 
Ser i SVAR:s katalog att födelse-, vigsel o dödlängderna börjar 1825 (CI:1) för Värnamo så det borde nog gå att finna lite mer uppgifter om Nils Fasts familj, bla medlemmarnas dödsår. Likaså finns det generalmönsterrullor på Krigsarkivet att leta i, som är filmade.  
 
I Svenska indelningsverket av C. Grill ser jag att Värnamo i Östbo härad har följande rusthållsstammar:
 
vid Smålands grenadiärbataljon (uppstod ss bataljon nr 2 vid delningen av Smålands kavalleriregemente och som då förvandlades till infanteri; kallades 1812-1824 för Smålands Dragon-Regementes Infanteri-Bataljon) finns följande:
Hjälshammar nr 79, Alansryd nr 80, Torp nr 81, Hyltegärde nr 82, Vällersten nr 83, Sörsjö nr 97, Mossla nr 98, Hinsekind nr 99  
- samtliga dessa fem soldatrotar ingick i bataljonens 4:e kompani, benämnt Jönköpings kompani.
 
vid Jönköpings (infanteri)regemente fanns följande rotestammar:
Östhorja nr  nr 52; Västhorja nr 53, 66 och 70; Mossla nr 54, 72 och 74; Hjellshammar nr 55 och 73; Nederby nr 56; Maramö nr 57, 60 och 69; Hornaryd nr 58; Vällersten nr 59, 65 och 67; Hof nr 61, 76 och 78; Källstorp nr 62; Duvegärde nr 63; Torp nr 64; Nöbbele nr 68; Rörstorp nr 71; Liusta nr 75; Jussö nr 77  
- samtliga 27 vid 7:e kompaniet, benämnt Östbo kompani.
 
Det fanns dessutom en extra soldatrote som infördes vid Jönköpings regemente, Värnamo socken, i Hinsekind med numret 485 (beslut om extra rotar togs 1809, och skulle vara vakanta i fredstid,utan vakansavgift, och i krig berustas).
 
Vad gäller mantalslängderna för Östbo härad så undrar jag om alla dessa verkligen brunnit? De skulle upprättas i åtminstone två exemplar, ett skickades årligen till Kammararkivet i Stockholm (förvaras idag på riksarkivet) och ett exemplar stannade på Landskontoret i länet, för Östbo h:d var detta då i Jönköping. Sistnämnda landskontors mantalslängder finns nu i landsarkivet i Vadstena.
Det vore intressant att se vad som kan finnas kvar för Östbo härad.  
 
Bouppteckningarna för Östbo härad förvarades också i Jönköpings landskontor och torde också finnas i Vadstena landsarkiv (som har upprättat alfabetiska register på de avlidnas namn).
 
Åter igen vill jag tacka dig Donald för all information du förmedlat.
 
forskarhälsningar
Niclas R.