NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-22
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2001-04-20, 08:12
ElseMarie:  Namnet Wieselgren är inte unikt. Har själv hittat ett flertal personer, borgare, soldater o en salpetersjudare, präster (utan direkt inbördes släktskap) som burit detta efternamn. Förmodligen är det ifrån början ett naturnamn ifrån någon plats som man haft relation till. Under 1800-talet kan man antaga att personer upptagit ett dylikt efternamn för att de helt enkelt tyckte det var fint, eller för att påskina ett släktskap (sant eller falskt) med någon namne bärare.  
Forska vidare och se om din Anders Johan Wieselgren hade släkt ifrån Vislanda socken, varifrån Petter Wieselgren kom. Du är då välkommen att höra av dig eftersom jag forskat ut dennes anor bakåt och vi kan jämföra om du är släkt med denne. Att Anders Johan skulle vara ett oäkta barn, om det nu inte anges i födelseboken eller i någon husförhörslängd, betvivlar jag. Det fanns inga direkta lagar om namntagning vad gällde ofrälse namn om jag minns rätt. Däremot var adliga släktnamn intresse för tidig debatt o förbud.
Mvh Niclas R.