NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 december, 2009
Skrivet av: Bengt Rydh skrivet 2009-12-12, 11:59
Hej Niklas och Niclas,
Jag har egentligen inte ägnat mig så mycket åt Voxtorp/Värnamo efter ett inledande arbete någon gång runt 1980 då jag både var oerfaren som släktforskare och som en följd av detta även slarvig med källor. Jag hittade en väg ut via Gällaryd och Slätthög som jag hållit på en del med men för Voxtorp/Värnamo gick jag i väggen ganska omgående. Dock vet jag att jag på landsarkivet hade framme en del mantalslängder från tiden efter 1820 (d.v.s. efter det att längderna finns tillgängliga på SVAR) som , om jag minns rätt, var ganska fylliga.
 
Då jag just i dagarna avslutat det projekt Gölebosläkten (http://goto.glocalnet.net/rydh/Boken.htm target=_blank) som tagit all min tid för släktforskning i anspråk de senaste 5 åren känns min Voxtorp/Värnamo-gren ganska frestande att ge sig på. Har därför senaste tiden gjort en del stickprov i materialet. Hittade igår en bouppteckning som innehåll spår både i form av förmyndaruppgifter och uppgifter om en skuld som avsåg ett arvsskifte 15 år tidigare. Bara detta säger mig att det finns en hel del att gräva upp.
 
Om man tar detta utifrån ett perspektiv att tillgängliggöra ersättningskällor så känns t.ex. följande källor som goda kandidater:
? Mantalslängder 1821 - 1860 (...husförhörslägderna finns sedan från 1861)
? Domböcker från AIa:1 och framåt (finns för sommarting 1827) samt heltäckande från och med 1834. Kan inte se att dessa är tillgängliga som mikrofiche hos SVAR. Dock verkar renoverade domböcker (Göta Hovrätt serien EVIIAABA) finnas för hela den period som krävs.
? Övriga handlingar i häradsrättens arkiv. Min erfarenhet är att det kan finnas mycket användbart i dessa kringhandlingar. Har t.ex. gjort verkliga fynd i serien FIa för Västbo.
? Bouppteckningsregister. Osäker på om det finns men hittar det inte på AD
 
Utöver detta noterar jag att det i Häradskrivarens i Östbo fögderi arkiv finns handlingar från tiden före bränderna. Svårt att avgöra hur relevant detta material kan vara men det borde givetvis undersökas.
 
Vill också hålla med Niclas om att rekonstruktionen, för att inte bli övermäktig, måste delas upp i tidsperioder. Som jag ser det bör en första etapp ta sin utgångspunkt från 1860-talet då de husförhörsländerna är tillgängliga. Hur lång tidsperiod varje etapp sedan skall vara får man fundera vidare på.
 
mvh
Bengt