NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2008
Skrivet av: Christine Svensson skrivet 2008-11-20, 21:59
Ingvald!
Du har alldeles rätt i att det står Karin Jönsdotter i hfl och i födelseböckerna och Jönsdotter heter hon också!
 
Jag har själv skrivit in henne med detta efternamn men blev lite tveksam då det stod Nilsdotter i vigselboken, för det fanns en änka Karin Nilsdotter i Östergöl. Änka efter Zachris Sonesson. Några andra noteringar om henne hade jag inte.
Jag har tittat lite närmare på det hela och har en teori på varför prästen skrev Karin Nilsdotter.
Jag tror att hon är Karin Jönsdotters moder. Jag kan dock inte bevisa det eftersom jag inte har hittat någon födelsenotis.
 
1708-04-19 föddes Jöns i Östergöl, son till Jöns Jönsson och H. Karin Nilsdotter. Anm. Fadern var död innan sonens födelse. (Sonen Jöns död 1708-07-16)
 
1708-02-29 dog Jöns Nilsson (ej Jönsson!). Maka Karin Nilsdotter i Östergöl. Anm. Han var född 1670 i Askaremåla och gift 1701.
Här finns det utrymme till flera barn Jöns-son-dotter! Kolla i mantalslängderna om det fanns mer än en Jöns i Östergöl. Det som talar emot är att Karin Jönsd. dog år 1777 och dödsåldern anges vara 66 år, men så långt bak i tiden är det sällan att åldern stämmer.
 
År 709-05-27 gifter änkan Karin Nilsdotter i Östergöl om sig med änkemannen Zachris Sonesson (Sunesson) i Östergöl.
 
År 1733 i feb. dör bonden Zachris 53 år gammal i Östergöl.
 
År 1734 maj dör änkan Karin Nilsdotter i Östergöl 60 år gammal.
 
År 1723-12-29 gifte sig pigan Karin Jönsdotter i Östergöl med drängen Anders Svensson från Foglasjö i Vissefjärda sn. Anm. Som med honom följde till Vissefjärda sn.
 
Tydligen så flyttade de tillbaks till Östergöl för år 1736 okt. så dör unga bonden Anders Svensson i Östergöl 37 år gammal.
Tre år senare bor Karin fortfarande kvar i Östergöl och gifter om sig med Nils Hansson och första sonen får namnet Anders uppkallad efter Anders Svensson som brukligt var.
 
Om du är intresserad av uppgifterna så bör du kolla dem eftersom jag har plockat en hel del från KGF-skivan.(Det går betydligt fortare men är ingen säker källa).
Uppgifterna om gårdsköpet som du anger har jag också men jag har noterat ett helt felaktigt år! Vilket år har du?
 
M.V.H.
Christine