NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-16
Skrivet av: Birgitta dAubigné skrivet 2011-01-16, 06:51
Hej Gunilla! Du hittar Jacobs bouppteckning i Arkiv Digital, Kungälvs rådhusr.FIIa:3 s.137-s.193.
 
Hittat följande efterlysning i Släkt och hävd nr 2-3 1969.
Efterlysningar
395. Stiftssekreterare xxxx , Göteborg, har välvilligt meddelat mig, att i bouppteckningen efter prosten Jacob Rattrey i Kungälv bland inventarierna upptogs ett ”contrefait” av Madame Wibling d.v.s.  Anna Wibling, Rattreys hustru i första giftet. Hon var född 1649 och dotter till borgmästaren  Herman Wibling i Söderköping och  Helena Henriksdotter Kruus. Anna Wibling avled troligen i Kungälv, där enligt Wiblingska släktboken i UUB hennes gravsten åtminstone vid 1700-talets mitt fanns i kyrkan.  
Vid boets delning erhöll jungfru Annika Rattrey porträttet ifråga, men dess senare öden är okända.  
Kan någon av SoH:s läsare ge en vägledande upplysning? Är porträttet möjligen bevarat?
 
Sonen Herman bodde på Ingalsröd i Bro socken och flyttade senare till Vidingen i Kville socken.Tror jag har en kopia av det som står om Jacob R i Skarstedts Herdaminne.Vill du att jag skickar dig kopian via mail?
 
Letar själv efter familjen Kuus, som var bosatt i Kungälv och har då stött på denna familj då och då.
Hälsningar
Birgitta