NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-01
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2003-09-01, 06:16
Hej Lars
 
Här nedan kommer ett förtydligande av sista stycket i mitt förra inlägg. Beviskedjan om släktsambanden består framför allt av en serie domboksanteckningar undantagandes sambandet Nils Jönsson i Hyltan och Kryssebo som ännu bygger på starka indicier. Kanske du har någon information som kan bidra till större klarhet?  
 
Fadern till Måns Jonsson i Brinkabo, Gumme Jonsson i Kimramåla, Sune Jonsson i Emmabo och hustrun N.N. till Johan Jönsson i Bockabo var Joen Gummesson, f. i Kryssebo, Algutsboda sn. Han var bonde i Kimramåla, Vissefjärda sn och nämndeman i lagmansrätten. Hustrun var Karin Månsdotter, f. troligen i Kimramåla som dotter till bonden Måns Ödde.
 
Joen Gummesson och länsmannen Johan Gummesson i Kryssebo, Algutsboda sn var bröder och söner till länsmannen Gudmund Johansson i Kryssebo och dennes hustru Ingeborg Johansdotter. Ingeborg var i sin tur dotter till kyrkoherden Johannes Gudmundi i Dädesjö. Den sistnämndes anknytning till frälsesläkten Halvhjort redovisas på annat håll i Anbytarforum.
 
Nils Jönsson var som tidigare nämnts troligen son till bonden Johan Jönsson i Bockabo. Helt avgörande bevis för detta samband saknas dock fortfarande.
 
S. Möre maj 1736: Måns Jonsson skatteköper ? Brinkabo den 18/4 1706.  
 
S. Möre maj 1659: Måns Jonsson i Kimramåla, dräng vittnar i brottsmål..
 
S. Möre feb 1677: ..så låter fjärdingsman Måns i Brinkabo för den långa vägen han hade hem följa sig till sin syster i Bockabo det han ock gjorde, när de kommo var hon med sin man Jöns gången till grannen Påfvel..... Håkan skräddare i Bockabo omnämnd i samma mål.  
 
S. Möre 1691: Gumme Jonsson i Kimramåla framför klagomål mot länsmannen Jon Svensson. Av målet framgår att Måns Jonsson i Brinkabo var bror till Gumme.
 
S. Möre feb. 1674 feb: Sune Jonsson i Emmabo anklagade sin h. Ingrid Nilsdotter för otrohet med grannen, soldaten Sven Joansson. Sunes farbror sägs vara länsman Johan i Kryssebo och brodern Gumme Jonsson. Av målet framgår vidare att Sunes mor bor i Kimramåla.
 
Hoppas att jag uttryckt mig tillräckligt klart. Sambandet mellan Måns Jonsson och frälsesläkten Halvhjort redovisas närmare i en artikel som jag har skrivit i hembygdsboken I Dackebygd. Gården Kimramåla och dess innebyggare skildras för övrigt också i I Dackebygd årgång 2002 (den senaste årgången tror jag).
Vänlig hälsning
Göran