NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2013
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2013-04-15, 13:04
Hej!
 
Med anledning av ett forskningsprojekt om salpetertillverkning och salpetersjudare på Gotland och vars resultat kommer att publiceras av tidskriften/förlaget Haimdagar vänder jag mig till er Vislandaforskare.  
Under 1700-talet och 1800-talet, kanske redan på 1600-talet dyker det upp småländska sjudare på Gotland för att få fart på framställningen av salpeter. Många av sjudarna bär namn som indikerar att de kommer ifrån Vislanda. Detta bekräftas dels av gotländska källor, dels av husförhörslängderna i Vislanda. Jag har själv kontrollerat de sjudare som finns upptagna i de äldre husförhörslängderna i Vislanda och där funnit ett fåtal sjudare som flyttar till Gotland. Jag har all anledning till att tro att de är fler än så.  
Nu undrar jag om jag skulle kunna få kompletterande information om fler sjudare som tagit sig över till ön. Finns det något skrivet och tryckt om sjuderiverksamhet i Vislanda? Finns det kanske någon som saknar anor som kan ha flyttat till Gotland?  
Namn med anknytning till Vislanda är bl a Visselquist, Wieslander, Visslund, Wieselgren men där finns också en Bergman som kan ha utvandrat till Gotland.
 
Mvh
 
Lars Norrby