NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2013
Skrivet av: Arne Wieslander skrivet 2012-11-23, 14:31
Hej Gunlög.
Tack för din kompletterande information. En del hade jag fått från Åke, som ju är otrolig på alla data, och en del hade jag. Om jag förstår det rätt så flyttade han till Fröåsen av någon anledning.
Jag har noterat föjlande i min databas om Pehr.:
  Gick omkring och tiggde, då han  
blev upptagen såsom stalldräng hos kyrkoherden Elias Wiesel i Vislanda. (Har tappat bort referensen) Pehr övertog så småningom gården Hönetorp Södregård efter sin svärfar Måns. Gården stannade i släktens ägo till år 1825 då den såldes till bonden Måns Jonsson. Pehr blev år 1707 - 19 år gammal - socknens klockare hos Elias Wiesel. Pehr anges som lång och rask och hjälpte vid ett tillfälle, enligt folklivsforskaren Samuel Ödman i  
boken: Hågkomster från hembygden och skolan prosten Wiesel att hämta hem dennes son från Lund för att rädda denne från att bli officer, handplockad av Karl XII själv på grund av sin ståtliga längd. Pehrs söner i många led efterträdde sina fäder som klockare i Vislanda kyrka. Peter Wieselgren berättar i sina memoarer att Pehr varje julnatt, tillsammans med sin son gick s.k. årsgång, dvs. vandring i natten utan att tala, äta, dricka m.m. Årsgång stammar från folktron och har som syfte att man då kan få insikt i vad som komma skall under året.
Jag kan behöva komplettera med nya uppgifter om boendet nu. Också om du eller någon annan kan korrigera/komplettera. Pehr är min ff ff ff.
Arne