NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 juni, 2012
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2012-06-10, 20:48
Hej Åke och Lars!
 
Jag har lite funderingar om Ingemar Svensson och Britta i Tubbaremma. Enl. hfl 1688 fanns där bonden Sven med hustru och sonen Lars, samt Ingemar och hans hustru, två söner som senare är överskrivna och dottern Hillegierd. 1696 dog Ingemars son i Tubbaremma, 12 år, antagligen en av de överskrivna. Jag hittar inte någon Kierstin, men det är ju inte alldeles lättläst, så jag har kanske missat henne.
I hfl 1715 finns Ingemar 62 år, hustru Britta 70 år samt sönerna Anders 27 år och Lars 19 år. Åldersfördelnigen är lite märklig. Om den stämmer, skulle Britta ha varit 51 år, när hon fick sonen Lars! Inte omöjligt men ovanligt. Först tänkte jag att Britta kanske var en andra hustru. Hennes namn är ju tillskrivet i efterhand. Men i så fall borde det finnas en död hustru i Tubbaremma mellan 1692 och 1715, och det har jag inte hittat.
Varför just 1692? Den 26 juni 1692 döptes Ingemars barn i Tubbaremma. Inget namn på barnet och inga dopvittnen. Jag tror att prästen hade skrivit en minneslapp, som försvann, för han har lämnat plats för både namn och vittnen. Kan detta vara Lars Ingemarssons dopnotis?
Det är kanske bäst att inte lita alltför mycket på åldrarna i hfl. Om man i stället ser på åldersangivelserna i dödsnotiserna, så skulle Ingemar vara f 1645, Britta f 1650, Anders f 1687, Lars kanske f 1692. (Har någon hittat hans dödsnotis?) Detta är ju inte heller några säkra årtal, men åldersfördelningen i familjen blir rimligare, och Britta kan utan problem vara mor till barnen.
Vad tror ni?
 
Hälsningar
Ingegärd