NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 juni, 2012
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2012-05-23, 01:09
Trädgårdsarbetet är en svår konkurrent till släktforskningen, men nu ska jag i alla fall ta upp diskussionen om Piggaboda igen.
 
Lars! Jag har konstaterat, att Ingemar Månssons svärmor och Jana Andersdotters mor hette Nilla Åkesdotter. Hon kom till Allbo häradsting med jämna mellanrum i början av 1700-talet, och hon hette alltid Nilla.
 
Åke! Jag har kollat rättegångsprotokollet 18 nov 1717, och det står inte ordet svåger i den renoverade domboken, som finns i Vadstena. Den avskrift som jag har haft tidigare kan möjligen vara hämtad från originalboken. Det fanns också några andra små skillnader i texten.
Hur som helst tycker jag att ditt resonemang kring faddrarna vid Anders Ingemarssons barns dop låter rimligt. Men om Anders kommer från Tubbaremma, så är det märkligt, att han har någon dei i Fållen att sälja. Du föreslår, att han har förväxlats med Börje Ingemarsson, men jag tvivlar. Visst finns det felskrivningar också i domböckerna, men jag tror inte att Börje Ingemarsson bodde i Piggaboda 1717. Han gifte sig 1720, och står då som bosatt i Piggaboda, men innan dess har jag inte sett hans namn någostans där.
Anders Ingemarsson är ett osäkert kort, och jag lämnar honom åt sitt öde tilkls vidare.
 
Niclas och Lars! Karin Knutsdotter är också osäker, men jag kan kanske få lite hjälp med att placera henne rätt.
Vi kan väl ta det från början. Enl. mantalslängderna finns Jon och Britta i Piggaboda 1740-1746. Av en arvstvist vid Allbo häradsting 7 feb 1654 framgår att Britta Eskilsdotter var Jon Knutssons andra hustru (omgift med Gumme Jönsson), och att det fanns 8 barn från första äktenskapet: Lars, Clemit, Jöran, Jon, Kerstin, Berita Ingiärd och Anna. I andra äktenskapet fanns 6 barn: Knut, Eskil, Peder, Måns, Marit och Karin.
I mantalslängden fanns (samtidigt med Jon och Britta) Clemit och Elin 1640-50, Clemet ensam till -54, Jöran o h Karin 1654-1662, Knut 1655, Knut o h Ingeborg 1657-58, Ingeborg ensam -61, dr Jonas 1654-58, Jonas/Jöns/Jon o h Kerstin 1659-67. Från 1669 finns inga hustrunamn, men Jon o hustru finns kvar ända till 1693. 1695 var Jon utgammal, förlamad och utfattig. Niclas, detta är väl din ana Jon Jonsson? Vidare finns Olof o h Karin 1665-76.
1672 dyker dr Knut upp, Knut o hustru 1676-1707. Ryttaren Knut var markerad i militärkolumnen 1685-88
 
Hfl Vislanda 1688: Lille Knut, hustru (överskriven) döttrar Karin, Lisbet, Elin, (son?) Knut, hustru, dotter Märit.
Bönderna Per, Jon och Erik finns också där, mer eller mindre överstrukna, men nu håller jag mig till Knut.
Hfl 1715: Lille Knut 78 år, hustru Märta 82, pig Karin, Lisbet, Elin, s. Knut, hustru, d. Märit.  
 
1716 dog rusthållaren Knut, 72 år. Han var nog Karin Knutsdotters far, men jag tror att Märta var en andra hustru. Ingenstans har jar hittat Knuts patronymikon, och vad innebär lille Knut? Någon som vet?
 
Ingegärd