NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 juli, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 juli, 2010
Skrivet av: Åke Dahl skrivet 2010-07-08, 21:39
Hej Ivar.
 
Detta är vad jag kommit fram till om Tubbamåla. Det är några år sen jag forskade om gården så jag fick kontrollera det mesta en gång till.
Enl GMR 1686 s 246, finns i Tubbamåla: Per Ingemarsson och Per Håkansson.
Jag är övertygad om att Ingemar Persson är son till Per Ingemarsson d. 1712 och hans hustru Jana d. 1705
Ingemars syskon:
Kerstin g. 16920607 m Måns Jönsson från Virestad, bor sedan kvar i Tubbamåla.
Ingeborg g 16940528 m Måns Svensson från Kalkatorp, flyttar till Kalkatorp.
Ture g 17020622 m Hillegerd Ingemarsdotter från Tubbaremma. Bor först i Tubbamåla, flyttar sedan till Duveryd, där han dör 1749. (min ana)
Jag är ganska säker på syskonen, efter att kontrollerat dopvittnen vid deras barns dop.
Det finns också en Jacob (Ingemarsson enligt GMR)i Fagerås som förekommer som dopvittne, troligen en broder till Per Ingemarsson!
De  mest troliga föräldrarna till Ingierd Jonsdotter är Jon (Påhlsson enl GMR) och Elin i Lindås Vg. En bror till henne skulle i så fall vara den Påfvel/Påhl som är dopvittne vid Jons dop 1725.
Ang. Ingemars söner med namnet Jon, är det nog så att den som föds 1721 dör och den Jon som föds 1725, får hans födelseår när han skriv in i Hfl.
(källorna jag använt: Vislanda CI:1 , Generalmönsterrulla Kronobergs regemente s 246 och KGF-databas)