NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 juli, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 juli, 2010
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2009-08-12, 07:46
Anni, jag skrev ett inlägg igår som jag raderade i efterhand eftersom jag blandade ihop uppgifter och blev själv konfunderad och behövde mer tid för analys av fallet. Först vill jag säga att jag i förstone skulle hålla med Ingegärd, bouppteckningen är ett juridiskt upprättat dokument (som dock upprättades av lokala nämndemän med alla de möjligheter till fel och misstag dessa kunde göra sig skyldiga till ***) och denna handling borde i regel ha företräde eftersom kyrkboksnoteringarna (C-serien) upprättades i efterhand utifrån lösa kladdlappar eller utkast, ibland ur rena minnet, med alla de fel och konstigheter som då kunde uppstå (läs, tolknings- och minnesfel). Vi luras väldigt ofta av att kyrkboksskrivaren var prästen, men uppgifterna kunde likaväl komma ifrån klockaren eller någon betrodd kyrkvärd.  
 
För att återgå till Anders Sigfridsson i Skörda så finns det en bra källa som oftast förbises och det är mantalslängderna (som dock för flera år är ofilmade, men finns åtminstone för trakten 1746ff i regel för varje år i Vadstena landsarkiv - en filmning som kanske KGF kunde få till stånd via Arkiv Digital?). Dessa upprättades i regel i slutet av det år uppgifterna skulle gälla, dvs 1758 upprättades i decmeber 1757. Av dessa skattelängder ser vi följande:
 
mtl 1757 [sockenlängden odaterad, men extraktsammanställningen å s 76 [SVARbild 76] är för hela Allbo härad daterad 20 dec. 1756]
Siörda lillegård 1/4 Anders Sigfridsson + hustru, dotter Sara
 
mtl 1758 [sockenlängden odaterad, men Allbo härads extrakt [s 139; SVAR-bild 88] är daterad 20 dec. 1757]
Siörda lillegård 1/4 mtl *Anders Zigfridsson + hustru , dotter Sara
 
mtl 1759 [odaterad, men mtl upprättades i regel i slutet av föregående år; jfr extraktsammanställningen å sidan 139 - Allbo härads uppgifter daterades till 12 dec. 1758]
Skiörda lillegård 1/4 mtl Änkan Karin , dottrar Sara och Märta  
 
Av mantalslängden kan vi nu dra slutsatsen att Anders Sigfridsson var i livet 20 december 1757, men död före 12 dec. 1758.  
 
***  nu har jag inte det uppgivna dödsdatumet ifrån bouppteckningen aktuellt men vill minnas att det var satt före december 1757 - detta borde ge att det faktiskt, trots allt, är kyrkboksuppgiften som stämmer och att bouppteckningen är fabricerad i efterhand och att däri finns felaktigheter.