NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2008
Skrivet av: Anni Niklasson skrivet 2007-06-03, 22:00
Jag har tre Månssöner, födda i början av 1700-talet, som gäckar mig och undrar nu om någon kan hjälpa mig med föräldrar och ev. syskon till dessa. Två av dem är, i vart större delen av sina liv, bosatta i Vislanda. Den tredje har jag funnit i Blädinge, men eventuellt kan han ha kommit från Vislanda.
 
Nr 1. Sven Månsson, 1749 gift med Elin Andersdotter (dotter till Anders Sigfridsson som diskuterats tidigare). Elin är Svens 2:a hustru. Vid det första giftet, i Blädinge, med Britta Jönsdotter står han som boende i Oby. Bor från 1740-talets senare del i Haramon I hfl står hans födelseår 1715, men jag kan inte hitta någon lämplig Sven född det året. 1717 föds en Sven i Hönetorp med fader Måns. Kan detta vara ”min” Sven?
 
Nr 2. Måns Månsson, 1750 gift med änkan Jana Persdotter i Håramon (hon bor där under sitt första äktenskap). Han står också som boende i Håramon vid vigseln. Senare återfinns Måns och Jana i Hönetorp. Enl hfl är Måns född 1722, men för det året hittar jag ingen lämplig Måns. 1725 föds däremot en Måns i Haramon och 1724 en i Ås, Blädinge socken. Kan någon av dessa vara rätt Måns?
 
Nr 3. Jon Månsson, 1745 gift med Kerstin Persdotter från Blädinge Norregård (Kerstins föräldragård, om jag förstår saken rätt). Vid vigseln står Jon också som boende i Norregården.  
Där bor de också resten av sina liv. Enl. hfl är Jon född 1722, men (naturligtvis) hittar jag ingen lämplig Jon född det året, men väl 1720 då två Jon med fader Måns föds i Vislanda, varav den ene i Haramon och 1723 föds en Jon i Ås, Blädinge..
 
Min känsla är att några av dessa Månssöner är relaterade till varandra (inte bara genom att vara mina anor). Men naturligtvis kan jag vara inne på helt fel spår, de kan ju vara födda i någon annan socken..  
Hoppas det är någon som kan hjälpa mig att reda ut något i detta Månssontrassel.
 
Mvh, Anni