NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2008
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2007-05-14, 03:05
Hej Anni!
 
Ja visst är det komplicerat med de båda Sigfrid i Skörda. Jag undrar just var Sigfrid i Skörda torp kommer ifrån.  
Men nu ska jag försöka förklara varför jag tror att Sigfrid Månsson kommer från Odenslanda i Vederslöv. Det är en stor by, där det bara dräller av Sigfridar, Sigfridssöner och Sigfridsdöttrar. Det betyder ju inte att alla Sigfrid kommer därifrån, även om det är ett mycket ovanligt namn bland bönder.
På 1700-talet fanns det en präst, Laurentius Odelin, som först var lärare i Växjö, sedan kyrkoherde i Vederslöv och i Älmeboda. I Växjö stifts herdaminnen kan man läsa att han var bondson från Odenslanda i Vederslöv och född 1686. Fadern hette Sigfrid. Laurentius, som säkert hette Lars från början, kan vara son till en Sigfrid Jönsson i Odenslanda, som får barn omkring 1680 - 90, eller till Sigfrid i Söragården i Odenslanda. I det senare fallet skulle han vara en yngre bror till Måns Sigfridsson i Hästhagen (min ana).
Men... det finns en del som tyder på att Lars Odelin växte upp i Vislanda och inte i Vederslöv. Han gick socken i Vislanda, dvs han fick tillstånd att samla in pengar till sina studier där, och under sin studietid var han informator för Samuel Wiesel, prästsonen i Vislanda.  
Sigfrid Månsson gifte sig 1686, och det var snarare regel än undantag att första barnet föddes ganska snart efter vigseln. Kanske var Lars hans äldsta son och en bror till Anders (som är min mans ana). I så fall föddes han i Hästhagen och växte upp där. Det skulle förklara några några andra saker.
Lars Odelin gifte sig 1717 med Margareta Wiesel, Samuel Wiesels syster. Samma år föddes deras första barn, sonen Daniel. Det fanns tre faddrar vid dopet, ryttmästaren Netherwood och ryttmästaren Scheibe samt hans dotter. Familjen Scheibe var tidigare ägare till säteriet Hästhagen!
Säteriet bytte ägare ganska ofta, och Lars Odelin köpte in det 1732. Var det för att det var hans barndomshem? Han sålde tillbaka det till familjen Scheibe 1646.
Det här blev väldigt långt och som du märker, så är det mest spekulationer och gissningar. Men om jag har gissat rätt, så är det nog ganska säkert att Sigfrid Månsson kommer från Odenslanda.
 
Hälsningar
Ingegärd
 
P.S. Lars Odelins andra son föddes 1724 och fick namnet Sigfrid. Då var Sigfrid Månsson död (1723) och namnet var ledigt. Man uppkallade inte efter de levande!