NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 februari, 2008
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2007-05-12, 02:02
Hej Johann!
 
Om Olof Ingemarsson dog på 1780-talet men levde 30 sept 1786 när Märta Lisa föddes, så är det ju inte så många år att välja på.  
Jag ska förklara varför ett dödsdatum kan vara viktigt.
Olof Ingemarsson f 1740-02-29 i Fållen är son till Ingemar Persson och Märta Svensdotter. Det är ett välkänt par bland släktforskare i Vislanda, och Ingmar Persson härstammar från både Ugnabygdasläkteen och Wieselsläkten. Jag vet inte hur mycket du känner till om Vislanda, men här finns mycket intressant. Ingemar och Märta är också mina anor.  
Nu ska vi se hur din Olof passar in här. Märta och Ingemar flyttar från Fållen till Spånhult, som är Märtas föräldragård. Det stämmer bra. Din Olof bor i Spånhult, när han gifter sig 1767 med sin första hustru Ingrid  Månsdotter. Hon dör i barnsbörd 1771, och han gifter om sig 1772-04-22 med Ingrid Jonsdotter/Jönsdotter från Brohult. De bor först i Trästen men flyttar så småningom till Brohult.
Märta Svensdotter, Olofs mor, dör 1787 och det finns en bouppteckning efter henne daterad 11 juni. Bland arvtagarna finns Olof Ingemarssons omöndige barn som nu äro boende i Brohult. Det betyder att Olof är död, och om man kan bekräfta det, så är det ingen tvekan om att Ingemar Persson och Märta Svensdotter är dina anor.
 
Själv härstammar jag från dem genom en dotter Britta, gift med Sven Andersson i Piggaboda. Han var en av faddrarna vid Märta Lisas dop, så jag tror nog att jag kan betrakta dig som en nyfunnen släkting, och det är ju alltid trevligt.
Jag berättar gärna mer om släkten, om du vill.
 
Hälsningar  
Ingegärd