NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-11
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2007-05-11, 02:33
Hej Anni Niklasson och Catharina Lindhe!
 
Jag missade totalt den intressanta diskussionen i februari om Anders Sigfridsson i Skörda och hans föräldrar. Häromdagen hittade jag den och jag vill gärna ta upp den igen, eftersom jag inte är överens med Catharina om en del av hennes uppgifter.
 
Sigfrid, Anders far, ska inte heta Persson. Han heter Månsson och ska inte heta något annat.  
Här är ett utdrag ur Allbo härads dombok:
1702  2 mars, no 181
Framkom för rätten Sigfrid Månsson och bevisar med köpebrev daterat 27 mars 1699 sig hava  
köpt ? Stora Siörda av Åke Nilsson för penningar 140 daler silvermynt, vilka finnes vara riktigt  
betalte, jorden uppbuden och utan klander lagstånden, avhändes därför Åke Nilsson och dess  
hustru, barn och arvingar och tingskötes in under Sigfrid Månsson och dess hustru Elsa  
Olufsdotter, dess barn och arvingar med hus och jord etc. ut in Forma Communi.
Det finns Stora Skörda, Lilla Skörda och Skörda torp, men jag har aldrig sett benämningen Klockare Skördagården. Kommer det också från Johan Karlssons bok Gårdar i Vislanda?
Sigfrid och Elsa flyttade så småningom till Lilla Skörda enligt Allbo härads dombok 1717:
Det angiver Sigfrid Månsson i Siörda, sig vilja upptaga Siörda Lillegård som blev öde  
halvparten 1715 och resterande del 1716, om han får 3 frihetsår.
Nämnden bevittnade att det varer sant angående ödesmålet men prövar nog med 2 frihetsår,  
för samma hemmans upptagande och i fullkomligt bruk ställande, alltså submitteras under  
Högvälborne Baron och Landshövding Herr Axel Ban?rs omprövande, huruvida han samma  
frihetsår bör åtnjuta.
Catharina, du har inte hittat någon vigselnotis för Sigfrid och Elsa av den enkla anledninghen att det inte finns så tidiga vigselnotiser i Vislanda, och knappast i andra församlingar heller. Genom Kyrkoräkenskaperna 1686 kan man ändå få reda på att Sigfrid gifter sig. Sigfrid Månsson i Hästhagen på sin hedersdag gav 24 öre. Item för  cronan 8 öre.  
Namnet Sigfrid är ovanligt, och jag har inte hittat det någonstans i Vislanda före 1686. Jag har en teori (som jag inte kan bevisa), att Sigfrid Månsson kom från Odenslanda i Vederslöv och att hans hustru Elsa var dotter till bonden i Hästhagen, Oluf. I varje fall står han i mantalslängderna som brukare i Hästhagen tillsammans med Oluf till 1695. Sedan saknas några år i mantalslängderna.
1695 gifter Olufs yngre dotter Elin sig med Måns Sigfridsson från Odenslanda, och han fortsätter som brukare i Hästhagen.
Om Sigfrids och Elsas barn har jag också teorier, men dem sparar jag till en annan gång.
 
Mvh
Ingegärd