NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-21
Skrivet av: Catharina Lindhe skrivet 2006-03-23, 23:49
Hej
Det som jag skrev är att jag fortfarande inte har hittat något orginalbevis. Uppgifterna hittade jag av en slump när jag var ny med släktforskningen, trodde att jag skulle bli så van vid gamla skrifter att jag skulle kunna tolka (om jag hittade dessa) Skriver ner vad jag hittade då, tyvärr så har jag inte antecknat källorna, men det finns hänvisning var dessa uppgifter ska finnas. Hittade också att Elisabets syster Gunilla gift med Johannes Laurentil Humerus hade sonen Bonde Humerus (1659-1717) gift med Anna Steuch vars mm mf var Johannes Laurentii Bure. Det var nog detta som gjorde att jag mer och mer börjar tror på att det finns något samband. Då också Carl von Linn? hade kontakt med släkten (enligt berätttelse ska ju Carl von Linn? mött Gunillas son Bonde Humerus i Lund 1727 när Humerus stoft fördes till graven.)
 
Bonde Germundsson (nr 118 i Smolandi Upsalienses; gift med Glandii dotter Malin (änkan efter  
Ericus Johannis (Herlinus)), senare kyrkoherde i Lekaryd),  
I Jönköpings Historia, del II, sid 274, 298-99 står följande:  
Kapellaner:  
Bonde Germundi. Blef 1/5 1623 ekonom eller föreståndare i Hospitalet.  
Föreståndare vid Hospitalet.  
Bononius Hieronymi eller Bonde Germundi, 1/5 1622(!)-1/10 1628. Han var född i Tjufarp i  
Annerstads socken. Var kapellan i Jönköping då han antogs till föreståndare för hospitalet och  
hans hustru Malin Påvelsdotter till dess rededeja. År 1628 bytte han tjänst med kyrkoherden i Lekaryd Samuel Petri Ungius, och Lekaryds pastorat innehade han till sin död 1620(!). Han gifte om sig med Cecilia Svensdotter, änka efter biskop Petrus Jonae Angermannus. I sitt första äktenskap hade han 3 döttrar, i sitt andra inga barn.  
 
Malin Påvelsdotter Född 1589-09-16 i Stockholm. Död 1639-02-09 i Stockholm. I Forsanderska samlingen i Växjö landsbibliotek (som var en tidig 1800-tals samling till Växjö herdaminne) så nämns följande:  
Johannis Ericus war vid år 1612 comminister i Herlöf och fader till Pastores i Björkö Johannes  
Herlinus och i Hvetlanda Andreas Herlinus. Mr Ericus Johannis dog i Säby 1620..... war gift  
med Malin Påvelsdotter, född i Stockholm 1589 16/9 och död 1631 9/2.... Malin Påvelsdr blef  
sedermera gift med pastor i Lekaryd Bonde Germundi. Hon var dotter af Påvel Mårtensson,  
som dog i Upsala 1597 15/5 och Kerstin Månsdotter från Hjelmsryd  
Malin Påvelsdotter skulle  med Erik Herlin. haft barnen:
 
1 - Johan Herlin, född 27 december 1612 i Härlöv, Öjaby past., Härlöv.
Kyrkoherde i Björkö.
2 - Andreas Herlinus, född 1614 i Härlöv, Öjaby past., Härlöv,
död 5 mars 1675 i Björkö, Björkö. Kyrkoherde i Björkö.
3 - Zacharias Herlin, född 20 februari 1617 i Härlöv, Öjaby past., Härlöv.
4 - Gabriel Herlin, född 25 december 1618 i Härlöv, Öjaby past., Härlöv.
Gästgivare i Bötterum, Kalmar län.
5 - Carin Eriksdotter Herlin, född 11 december 1620
 
Bondes far Peder Germundsson Gladius
Död 1622. I Släkt och Hävd 1987:2, s 352, har Per Ericson skrivit tillägg till Peder  
Germundsson Glandius biografi i Smolandi Upsalienses nr 19: Där refererar han till ett  
vittnesmål 1679 om skolmästargården i Jönköping som efter Per Glandii död ärvdes av hans  
styvson(!) som då var student i Uppsala. I säljebrevet (avtryckt i Gudmundsgillets årsbok 1972) daterat 1630 27/6 sålde följande skolmästaregården: En styvson nämns. Kan vara Erland Persson
 
 
Vänligen Catharina