NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-21
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2006-03-23, 22:15
Hej Catharina!
Det där med Påvel Mårtensson och kopplingen till Bureätten bygger på inlägg som jag gjort här på anbytarforum. Det är inga beläg alls än så länge utan mer en undran ifrån min sida - det kan finnas flera samtida Påvel Mårtensson uppe i Uppland (i Bureätten figurerar åtminstone två samtida Påvel Mårtensson vad jag sett i Bureus släktbok). Varifrån kommer påståendet att han var född 1540 ? Det finns inga exakta datum så tidigt utan det är nog bara en uppskattad födelsetid (dvs född omkr. 1540).
Det jag undrar över är varifrån uppgiften att Malin Påvelsdotter är född i Stockholm och dotter till nämnde Påvel Mårtensson ohh Kerstin Månsdotter (som ska var gift 2) m. Per Glandius i Jönköping) kommer ifrån. Likaså varifrån alla exakta årtal och födelsedatum kommer ifrån, det verkar som om dessa finns framåt på Malin Påvelsdotters barn med komministern Erik Herlin i Säby (Linköpinsg stift) också, varför jag misstänker att det är taget ur någon släktuppteckning ifrån Herlinfamiljen. Per Glandius har i alla fall sålt fastighet i Stockholm så någon sanning finns det nog i uppgifterna, men var är källorna?