NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-21
Skrivet av: Catharina Lindhe skrivet 2006-03-22, 18:17
Hej undrar lite om Spånhultfamiljen Ingemar Persson och Märtha Svensdotter.
 
Sitter och kontrollerar födelse och död i mina anor. Så dyker det upp lite tvivelaktiga uppgifter på Internet som faktisk gör att man undrar om man har fått tag på rätt information.  
 
I Vislanda finns Ingemar Persson från Spånhult han är född runt 1703 i Ugnabygden. Där finns inte någon notering i kyrkböckerna angående hans födelse.  
 
Övrigt: Ingemar köper gården Ugnabygden av sin far i slutet av 1720 talet. Han hade gården endast en kortare tid. 1732 säljer han gården till sin bror Sibbe Persson för 300 daler silvermynt.  
Ingemar flyttar nu till Mjöhult, senare till Fållen och till sist till Spånhult. I mitten av 1740 talet köpte Ingemar Spånhultsgården av sin svärfar, Sven Månsson. Han blir nu ägare till Norra och Södra Spånhult.
 
Ingemar dör när han är 60 år i feber 1763-05-16  
 
Så långt verkar allt stämma.  
 
I KGFs databas gifter sig en Ingemar Persson från Ugnabygden 1725-07-04 med en Karin Svensdotter från Fållen. Är detta feltolkat av den som skrev av kyrkboken tro. Har ej hunnit kontrollera detta ännu.  
 
Nu till mitt dilemma, då jag har upptäckt att det står både i Dis, Internet och privata ansedlar att ingemar Perssons fru Märtha Svensdotter dog 1780-02-28 i ålder av 66 år i Spånghyltan.  
Själv tror jag att ( fast jag har lite svårt att tolka efternamnet)  om det står Svensdotter att hon dog 1787-05-31 i Spånhult i ålder av 80 år.  
 
Varför jag är skeptisk till att hon dog 1780 är att då skulle hon bara vara 13 år när hon gifte sig och fick sin första dotter Hillegärd.  
Skulle hon däremot vara död 1787 så var hon i alla fall 17 år när hon gifte sig och 18 när hon fick barn.  
 
Är det någon som har exakta eller logiska  födelseuppgifter och dödsuppgifter för dessa två personer.  
 
Tacksam för hjälp att lösa denna fråga, då det är mina anor.  
 
Vänligen Catharina