NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-24
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2005-02-12, 00:50
Hej Catharina!
 
Jag tror att du har blandat ihop några personer eller fått motstridiga uppgifter från olika håll.
Jag har aldrig hittat någon uppgift om Jon Abrahamssons hustru, men jag tvivlar på att hon heter Ulrika Wiesel. Den förste som använde namnet Wiesel var nog Magnus f 1648. Hans betydligt äldre halvbror Samuel kallade sig Wiselius.
Om Abraham Ingemarsson vet jag inte heller någonting, men om han dog 1663 kan han omöjligen ha varit soldat i Karl XII:s arm?. Karl XII föddes nämligen 1682.
Så har vi nämndemannen Ingemar Månsson i Spånhult, som är vår gemensamme anfader, tror jag. Han dog 1727 och bodde då i Röckla. Enl dödsnotisen var han då 75 år och skulle alltså vara född 1652. Han kan definitivt inte vara farfar till Jon Abrahamsson. Däremot har jag en uppgift om att han har en son, som heter Abraham.  
Jag har fått uppgiften från släktforskaren Johan Nilsson, men jag har inte kontrollerat den.
Ingemar Månsson var antagligen gift två gånger, och hans andra hustru hette Johanna Andersdotter. Det framgår av protokoll från Allbo häradsting 1704, där han har en tvist med sin svärmor.
Ingemars dotter (troligen) från första äktenskapet, Hillegerd, fick en dotter Märta Svensdotter, som gifte sig med Ingemar Persson, Jon Abrahamssons sonson. Men det känner du nog redan till.
 
Hälsningar
Ingegärd