NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 november, 2015
Skrivet av: Gittane Iseland skrivet 2014-07-03, 22:48
STORT tack till Bo Persson och Christer Ljung! Om än lite sent! Periodare i släktforskning ;)
Hade missat era svar ang Sven Magnus Jonsson född 2 oktober 1818, född Fagersjömåla u Baggestorp, där hans mamma Stina arbetade som piga.
Jag har funnit Sven Magnus mormor Anna Larsdotter i Österarp i Virserum socken, då hans mamma Stina föds 20 februari 1796. I senare husförhör tror jag mig ha funnit Anna som deja. Har funnit ut att det betyder mjölkerska, men också att prästerna skriver in kvinnorna som deja om de har fött ett oäkta barn, vilket ju stämmer på Anna.
Lite udnerligt att det i innehållsförteckningen i husförhörslängden står som ett av yrkena, om det nu inte är ladugårdspiga det betyder?
 
Sven Magnus pappa och morfar står som okända, men hans pappa kanske var den man som modern Stina senare gifte sig med ? Jonas Svensson Misterhult AI:3a s 54. Han får två små bröder, Anders Peter f1838 och Nils Johan f1830.
 
Kan/vill någon läsa i domböckerna ang Stina Jonsdotters pappa, och om Anna Larsdotter fick 'böta'? Hon måste ha blivit gravid i maj 1795.. (Österarp, Virserum).
Med blyerts står det i husförhörslängden för Virserum att Anna skulle vara född 1740, men jag finner ingen i födelseböckerna i varken Misterhult eller Kristdala (där dottern Stina var ett tag).. Letar vidare..
Som deja verkar Anna Larsdotter ha fött också sonen Lars Jonsson född 1785??? Om det är rätt Anna? dvs Stinas mamma.. Stina heter ju också Jonsdotter, som Lars? Har de alltså samma far???
 
Virserum C:3 (1768-1808) s361
Virserum AI:2 s140 Österarp
Virserum AI:2 s150 Österarp = dejan Anna Larsdotter
mvh Gittan