NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2013
Skrivet av: Eva Ljungberg skrivet 2013-04-18, 18:41
Hej Claês!
Tack för dina uppgifter jag har fått.Jag forskar i SVAR och där är inte bouppteckningarna för Aspelands häradsrätt inlagda ännu.
Men när jag och min syster håller på med Skörtorp så går vissa uppgifter isär på något vis.
Vi har kollat i Adelskalendern för släkten Wirsén och hittar då följande uppgifter för  
Kebbe Svensson i Skjörtorp när det gäller hans föräldrar:
Kebbe Svensson i Skjörtorp; f. vid pass 1665. Gift med Enkan Brita Carlsdotter i Aggatorp i Wirserums socken. Vilket vi har fått att stämma men föräldrarna är här
Sven Erlandsson; Bonde och egare  till rustningsstammen Härslida i Wirserums socken och kronoskatte-hemmanet Skjörtorp i Stenberga socken. Gift med Geska Beata Rivagt.
I andra uppgifter som vi har fått eller hittat i Anbytarforum är föräldrarna
Annica Kebbonia född 1650-1710 gifte sig med Sven Israelsson, Stenberga (1640-1677 och de fick bla a Kebbo (Käbbe) Svensson (Svenonius) under 1660-taler. Deras son Kebbo gifte sig med Brita Carlsdotter (17/3 1678-4/3 1704) och de fick bl a Carl Käbbesson (1708-1791) ägare till rustninghemmanet Björkmossa i Wirserum .  Vi kan inte se annat än att det blir dubbla föräldrar.
 
Sedan har vi i hittat en Annika Kebbonia f 1643 i Virserum död efter 1696 gift med Israel Svensson rusthållare i Hässlid, Virserum född omkring 1668 i Ulvarp Stenberga. Denna Annika är hon inte dotter  till Carl Kebbesson som gifte sig med Brita Carlsdtr från Aggatorp i Wirserum. Hur är detta?
 
Kan du eller någon annan som forskar i denna släkt återkomma med vad som är rätt eller fel för att vi ska få ihop det hela och gärna årtalen på personerna det gäller eftersom samma eller liknande namn återkommer i olika generationer.
Tacksam för svar
Vänligen
Eva Ljungberg