NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2013
Skrivet av: Claës Linder skrivet 2013-04-10, 13:29
Hej Eva!
Jätteroligt att mina uppgifter hade värde för Dig. Ja, befinner mig på landet just nu så jag har bara tillgång det som finns i datorn (det är ganska mycket).  
 
Jo, det fanns flera syskon till Kebbo och Israel. Den jag känner bäst till var Karin som gifte sig med Alexander Börjesson i Ävlingebo i Tveta, en dotter Marta till dem var gift med Jonas Jonsson Rosander i Mösjöhult, Åseda. Det fanns också enligt uppgift ytterligare tre döttrar Ingrid, Märta och en med ett för mig obekant namn.  
 
Sven Israelsson var far till Israel Svensson och gift med prästdottern Annika Kebbonia.
 
Denne i sin tur var son till Israel Svensson den äldre som var mekanikus och bonde i Björkmossa och ägde gården redan på 1670 talet. Han var född omkring 1605 och avled i 90-årsåldern.
 
 
Bouppteckningen efter Israel Svensson hittar Du på Arkiv Digital, Aspelands häradsrätt, och den förrättades 4 september 1739. Där framgår gårdsinnehavet. Hans änka var den kraftfulla Beata Keith som lär ha bott också i Björkmossa. Kanske hon avled där men finns inte i dödboken.
 
Jag tackar för alla intressanta upplysningar. Kan om så önskas återkomma med mera information.
 
Bästa hälsningar
 
Claës