NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2010
Skrivet av: Gunnar Hjortsberg skrivet 2009-01-11, 00:39
Hej Marie!
 
Jag har en del uppgifter om Klas Adrian Johansson. Han var, som du noterat, gift med Kristina Lovisa Fritz som var dotter till Carl Magnus Carlsson Fritz. Carl Magnus var son till Carl Andersson Id och han var soldat i Soldattorpet Ljungsberg under Idanäs. Carl Magnus blev soldat i Stenberga men återvände till Näshult och till det soldattorp han var född i. 1853 flyttade han till Hultäng under Almsgård. Carl Magnus var gift med Johanna Matilda Fredriksdotter född i Stenberga. De fick två flickor Kristina Lovisa och Matilda Sofia. Kristina Lovisa gifte sig med Klas Adrian Johansson Sit och de fick barnen Karl Oskar, Gustav Edvard, Kristina Elvira och Anna Elin. Det finns en del uppgifter i Roy Johanssons bok Torp och backstugor i Näshults socken. Clas Adrian drunknade enligt uppgifter i gölen i Hultingetorp 1925. Han var då 79 år gammal.  
Jag försökte bifoga en bild av Kristina och Klas Adrian med någon av döttrarna och barbarn men filen var för stor. Jag kan maila den till dig om du vill. Bilden finns annars i boken Forna tiders Näshult av Bengt Winbladh.
 
Mvh/Gunnar