NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 juli, 2013
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2013-07-07, 09:42
Ingegärd! Jag hoppar in och svarar åt Göran. Då jag är född i grannbyn Sänneshult har jag fått veta en del om denna gård.
 
Yttre Hyltan eller Nedre Hyltan förekommer som namn för att skilja gården från Övre Hyltan vid Eneryda. Gården är ett präststomhemman, så långt tillbaka jag kan följa gården ett löningshemman för prästerna i Virestad.
 
En bild på den mäktiga gården finns i Kronobergsboken 1956. En parstuga för två familjer. Fram till 1914 bodde mina morföräldrar i den ena delen och fram till 1912 en familj som flyttade till Böglarehult i Örkened socken, Morbror Olof född 1903 och Gottfrid samma år i den andra familjen var lekkamrater. Olof och jag besökte Gottfrid i början på 1970-talet och vad som då berättades skulle man ha haft en bandspelare med sig.
 
Om den andra familjen Bengt Jönsson och Bengta Olsdotter vet jag att Bengta kallades för Lille-Bengta och namnet Fjäla-Jonens Gottfrid fick bara nämnas då man skulle förklara vem Gottfrid man menade.
 
Min far var med när Hyltan brann ned vid påsktiden 1931. Minnet sviker något men Påskafton 1931 dyker upp. Det var en kall dag, blåste något så förskräckligt. Sedan familjerna hade flyttat användes huset som skola några år, sannolikt fram till 1920 då en skola byggdes i Barkhult. Min far gick småskolan här i Hyltan.
 
Traktens ungdomar använde sedan Hyltan för att komma in och roa sig. Den dag då huset brann hade man spelat poker och då det var kallt eldade man med lövkärvar, flera på varandra som lades in i den öppna spisen. Det gnistregn som uppstod av torkade löv virvlade upp genom skorstenen och i den starka blåsten hamnade på sticketaket som snabbt övertändes.
 
Släckningsarbetet blev kaotiskt. Många hade smakat på starka drycker. En av dessa hade en grammofon med sig. Den sattes på en flakvagn och Livet i Finnskogarna spelades. Enligt min far säkerligen på samma vagn som finns på bilden. Detta bisarra förhållande med en dansande man till ljudet från grammofonen och eldslågorna gjorde att far rev ned grammofonen så det blev tyst.
 
Son Göran skriver - det är nu ett minne blott av denna mäktiga byggnad.
 
Mvh/Rune