NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 juli, 2013
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2013-07-02, 23:56
Hej Birgitta! Tack för uppgiften om Bengt Olofssons son Karl. Klart att jag inte hittade honom, när jag hade fel födelseår.
 
Ang mantalslängden för Röckla 1642 så kan jag inte se att Sven är angiven som son till Esbjörn och hans hustru Kerstin Persdotter. Som jag har tolkat mantalslängden finns i Röckla åren 1640-46 Esbjörn och Kerstin med sonen Per, samt Sven och Tova med varierande barn, en son Måns, en dotter Kerstin och en son Per. Enl en bilängd 1647 är Sven i Röckla utgammal och Esbjörn i Röckla har flyttat till Härlunda. Den flytten var nog tillfällig, för Esbjörn än nämnd som sexman i Virestad socken 1648 och tillbaka i Röckla med h. Kerstin och dr. Per i mantalslängden 1650. Sven i Röckla finns i förteckningen över avsigkomna, förlamade och husarma i bilängden 1648. Där kan man också läsa, att Per i Röckla är gift till Härlunda socken. Det måste vara Per Svensson.  
Bilängderna är fantastiska, men de finns bara under missväxtåren i slutet av 1640-talet.
 
När det gäller familjerelationerna i Röckla finns det ett protokoll i Allbo härads dombok 2 dec 1630, som ger klart besked. Det finns fyra syskon, Sven Henriksson gift med Tova Jonsdotter, Ingemar Henriksson gift med Bengta Håkansdotter, Ragnhild Henriksdotter och halvsystern Karin Månsdotter gift med Esbjörn i Lönashult i Västra Torsås. De har alla (utom möjligen Karin) arvelotter i  både Röckla och Hormeshult, och de delar arvet och byter jord, så att Ingemar blir bonde i Hormeshult och  Sven Henriksson med sin hustru Tova Jonsdotter äger halva Röckla gård. Den andra halvan ägdes förstås av Esbjörn och Kerstin Persdotter.  
Jag har inte hittat någonting om släktskap mella familjerna.
 
Hälsningar
Ingegärd