NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 juli, 2013
Skrivet av: Göran Hägersjö skrivet 2013-07-02, 10:16
Birgitta,
Om man kommer från en socken, bor i en annan och döper sina barn i en tredje kunde det nog ibland vara svårt att uppbringa enbart släktingar till faddrar.
Vi har också ofta att göra med ingifta faddrar.
Det finns bland faddrarna en Bengta från Brommeshult. Henne skulle jag försöka  
få ett grepp om. Hon kanske, ock jag säger kanske är dotter till Jöns Olofsson i Elenshylte och bosatt i Brommeshults knektatorp.
Hon tituleras liksom tre andra faddrar Kvinnfolket vilket knappast kan ha varit en hederstitel.
 
Beträffande Esbjörn Bengtsson i Hyltan känner jag bara till hans söner Måns Esbjörnsson bosatt i bl.a. Krångavälje, Häradsmåla, Röckla. Torbjörnahult och Gemön och hans bror Bengt Esbjörnsson bosatt i Grimslövs Persgård.
Esbjörn Bengtsson i Hyltan gifter sig enligt kyrkliga räkenskaperna år 1711,
åldersuppgifter för Måns och Bengt Esbjörnssöner indikerar att de är födda i slutet av 1700-talets andra decennium.
Jag vågar inte utesluta att den Per Esbjörnsson som gifter sig 1734 i Svanshult är son till Esbjörn i Hyltan men Esbjörn är tyvärr så vanligt i Virestad vid den här tiden även om man begränsar till den södra delen av denna vidlyftiga socken.  
 
Jag vill minnas att Måns Jacobssons h. hette Kerstin Svensdotter och var dotter till Sven Henriksson i Vashult och h. h. Kerstin Olofsdotter.
 
MVH
Göran