NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2012
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2012-06-30, 00:24
Hej Birgitta!
 
Jag är alltjämt fundersam över Röckla och Växjö domkapitels katekismilängd 1691. Liksom du har jag lagt märke till parantesen och noteringen små, och jag har tänkt mig att det var barn, som ännu inte var konfirmerade. Men jag tror inte att den Kerstin, som står längst ner, är vår Kerstin. Kanske är det en yngre syster med samma namn.
Kerstin Persdotter i Knoxhult dog 20 maj 1744, 80 år gammal. Om det är rätt ålder, föddes hon 1664, samma år som Bengta är upptagen i mantalslängden som Per Esbjörnssons hustru. Årsangivelser i dödboken är osäkra, men Kerstin är nog ändå bland de äldsta barnen. Första dottern i andra äktenskapet ska få den döda hustruns namn, dvs Kerstin, men barnen hade också en farmor, som hette Kerstin, och som naturligtvis skulle uppkallas efter sin död. Kanske blev det den yngre systern Kerstin.
Jag tror att vår Kerstin inte finns med i katekismilängden, därför att hon då fanns i Knoxhult som trolovad eller gift, och jag är inte säker på att det var hon som flyttade till Bengt Olofsson. Kanske var det tvärtom.
Bland mina Röckla-anteckningar hittade jag ett protokoll från Allbo härads dombok 3 mars 1690. Per Esbjörnsson i Röckla bevisade med ett köpebrev, att han hade köpt Knoxhults gård av sin bror Per Esbjörnsson, och eftersom allt hade gått rätt och riktigt till så avhändes bemälte gårdafjärding ifrån Per Esbjörnsson i Knoxhult, hans hustru Sissa Faresdotter, deras barn och arvingar och tingskötes in under Per Esbjörnsson, hans hustru Bengta Kjällsdotter, deras barn osv ... (Jag har moderniserat stavningen).  
Alldeles lagom till bröllopet ordnade Per Esbjörnsson en gård till sin dotter och måg. Han själv och Bengta bodde kvar i Röckla, vilket katekismilängden och mantalslängderna visar.
Tycker du inte, att vi kan avskriva Per Svensson som far till vår Kerstin?
 
Hälsningar
Ingegärd