NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2012
Skrivet av: Anders Eriksson skrivet 2012-03-19, 21:41
Hej alla Virestadsforskare!
Har återigen ett problem med en person i Virestad. Dock inget nytt problem, jag har sökt efter
uppgifter om denna person lång tid, utan resultat. Har även haft hjälp av andra forskare men
ändå inte kommit någon lösning på spåren. Provar alltså med en blänkare här eftersom det kanske
finns någon här som själv har honom i sitt släktträd och funnit uppgifter om honom.
Följande uppgifter finns:
år 1854 den 25/11 vigdes i Virestad, Drängen Anders Jonasson med Pigan Kerstin Söderstedt.
Enligt senare uppgifter i husförhör skall denne Anders vara född 1815-02-19 (Vislanda). Problemet
är dock att det inte finns i Vislanda någon Anders född vid denna tid (och med fader Jonas). Enligt
den notering som finns i Vigsellängden var han ju inflyttad just från Vislanda 1831. Man kan också
finna honom i husförhör 1831-1835 i Ryd, Virestad. Han finns dock ej där före 1831. Alltså bör noteringen
i vigsellängden stämma. Enligt en annan forskare jag varit i kontakt med finns han ej med i någon
utflyttningslängd för Vislanda 1829-1833. Någon inflyttningslängd för Virestad 1831 finns inte.
Jag har även själv sökt i AD på detta med samma resultat. Har även sökt i KGF:s databas över födda i
Vislanda detta år och runt om, men utan resultat. Hoppet står nu till att det kanske finns någon här
på Anbytarforum som sitter inne med uppgifter om denne Anders, alltså uppgifter bakåt om honom, som
föräldrar och födelse. Framåt har jag uppgifter, har även uppgifter om hustrun Kerstin rätt långt bak,
så det behöver jag inte. Men som sagts innan, vid just denne Anders så tar det helt stopp.  
Hoppas att någon här på forumet har uppgifter om denne Anders Jonasson.
Vänliga hälsningar!
Anders!