NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-27
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2006-07-05, 01:57
Hej Rune och Lena Lassen!
 
Jag har lite funderingar kring Clemet Månsson och Ingebor Månsdotter, eftersom de finns i kanten av mina anor.
 
1747-06-05 vigdes Clemet Månsson i Bräkneryd. Vem bruden var får man inte veta . Prästen i Virestad ansåg väl inte, att man skulle slösa bläck på något så obetydligt som en kvinna.
Nu vet vi att det var Ingebor Månsdotter, men vem var hon?
1804-10-07 dog inhyses enkan Ingeborg Månsdotter i Bräkneryd av ålderdom, 75 år gammal. Hon borde alltså vara född 1729. Det är säkert vår Ingebor.
Enl uppgifter från släktforskaren Oskar Petersson i Håralycke föddes en Ingebor Månsdotter i Övre Hyltan 1729. Jag vet inte var han har hittat den här uppgiften, men det kan jag kanske ta reda på.
Ingebor Månsdotter är ett mycket vanligt namn, och det kan finnas flera som är födda 1729, men det finns en del annat som talar för att detta är rätt Ingebor.
Här är Clemets och Ingebors barn, så många som jag har hittat:
Kerstin f 1749-06-19 i Öfra Hyltan
Ingierd f 1751-02-09 i Biörkesnäs
Måns f 1752-09-05 Björkeryd
Sissa f 1755-02-07 i Bräkneryd
Ingebor f 1764-01-25 i Håralycke
Bengta f 1769-07-28 i Backaryd (från KGF:s databas, tror att ortnamnet är en felläsning)
Detta ständiga flyttande verkar egendomligt, men Clemet och Ingebor är inte ensamma om det. Mellan Övre Hyltan, Håralycke och Bräkneryd är det ett ständigt flyttande. Gårdarna ligger nära varandra och alla tycks vara släkt med varandra.
När två ungdomar gifte sig fanns det ofta ingen ledig släktgård att överta. Då slog man sig ner, där det bäst behövdes arbetskraft eller där det fanns bäst utrymme, men nästan alltid hos släkten.
Det finns två saker som talar för att Ingebor Måndotter kommer från Övre Hyltan.  
Det ena är att Clemet och Ingebor bor där när första barnet föds.
Det andra är faddrarna vid barnens dop. Vid alla dopen är minst ett ofta flera av Ingebors syskon eller svågrar/svägerskor faddrar.
Ett av dessa syskon är min ana Pär Månsson, bonde i Håralycke.  
Ingebors och Pärs föräldrar är Måns Persson, bonde i övre Hyltan, f beräknat 1685, och Ingegärd Larsdotter, f beräknat1696 i Spånghult, Virestad. Ingegärd härstammar från Arnanässläkten, så där finns det mycket att hämta.
 
Mvh
Ingegärd