NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 3.2.2003

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 3.2.2003
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2002-12-09, 10:36
Hej Christer och Torbjörn!
 
Här kommer lite kompletteringar, korrigeringar och funderingar:
 
8 ff f
Truls Eriksson, f i Lindhult, Stenbrohult. Nämndeman. Bonde i Näranshult, Virestad
9 ff m
Ingeborg Jonsdotter (trol f i Näranshult)
16 ff ff
Erik Månsson. Bonde i Lindhult, Stenbrohult (f.ö. även far till Måns Eriksson, som blev g till Marestorp)
17 ff fm
Elsa
26 mf mf
Åke Jonsson. Åbo i Garanshult, Virestad
27 mf mm
Ragnhild Esbjörnsdotter, f i Lönashult, V Torsås [Niclas Rosenbalck]
50 mf fm f
Truls
51 mf fm m
Bengta
54 mf mm f
Esbjörn. Bosatt i Lönashult, V Torsås [Niclas Rosenbalck]
55 mf mm m
Karin Månsdotter [Niclas Rosenbalck]
 
22
Jag har väl knappast satt ut (i SA 110) att de gifte sig i Loshult?! [Min spontana reaktion, utan att ens kolla.]
25
Niclas Rosenbalck har funnit det troligt (genom fadderuppgifter) att hon var född i Kälsved, Osby, i stället
44
Jag har väl knappast satt ut (i SA 110) att han dog i Marestorp?! [Min spontana reaktion, utan att ens kolla.]
45
Jag vet inte vad Urban säger, men enligt mig så var hon FÖRST g m Jeppe i Hökön. Detta (vilket jag inte är ensam om, utan har anammat av en annan forskare (Sjöblom?)) grundar sig på att den nämnde sonen Ola Jeppesson nämns som uppvuxen (eller kanske snarare 'utbildad'? -- educati) i Marestorp, och hennes tämligen ovanliga namn.
Att hon skulle heta 'Bodelsdotter' är något helt nytt för mig -- var kommer det ifrån? Att de skulle ha gift sig 1573 är också nytt?
46
Jag vill nog be att få ta tillbaka antagandet att han hette 'Nilsson' i efternamn och att han var riksgränsnämndeman 19/3 1555. Det blir lite ansträngt kronologiskt sett, om han var tillräckligt gammal för ett sådant ansvarsuppdrag 1555 och fortfarande fick barn kring 1580.
48
Den Bengt som fanns i Bengtstorp, Virestad, vid den tiden hette inte 'Simonsson' utan 'Folkesson'. Men i ett arvsmål vid Allbo häradsting -- har tyvärr inte datum med mig -- nämns en brorson till Haraldus Simonis Almosius vid namn NN Bengtsson tillsammans med ett antal Bengts-barn vilka enligt sina dödsnotiser var födda i Bengtstorp.  
OM alla dessa Bengts-barn i målet var syskon och OM det bara fanns en Bengt (dvs. Bengt Folkesson) i det lilla torpet Bengtstorp, så bör Haraldus Simonis Almosius och Bengt Folkesson ha varit halvbröder. Med tanke på det ovanliga efternamnet, så kanske Bengt var bror till Per som nämns under nr 96, och hans bror Povel som Per hade ihjäl. I så fall bestod kanske frändskapet i att Simon Haraldsson var Per Folkessons styvfar?!
88
Att Per Håkansson skulle ha varit riksdagsnämndeman blev fel i SA 110; vad jag skulle skriva var att han var riksgränsnämndeman, dvs. det som står i nästa mening.  
Jag är också nyfiken på vilken grund Oscar Lennerup har för att påstå att han och hans far skulle vara födda i Marestorp.
89
Var har man hittat namn och efternamn på denna ana?! [Av ättlingarnas namnskick att döma är det mycket troligare att hon hette Agda.]
 
Hälsningar
Mikael