NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2014
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2013-11-15, 15:37
Hej,
Vad jag vet är det ingen som lagt fram en hypotes om varifrån namnet Rot kommer. På dialekten säger man om släkten Rotara - och den enda närliggande geografiska punkten jag tänkt på är gården Roten i Gränna socken. Har dock inte hittat någon anknytning. Det finns många belägg för namnet Rot tidigt i Sverige; en Erik Root var död i Uppsala 1603 t ex. Det behöver alltså inte hänföras till soldatnamn utan kan vara ett tillnamn av det slag som släkter hade under 15-1600-tal. Kan direkt säga att jag aldrig sett tillnamnet i Smålands handlingar för området.
 
Rylander vet jag egentligen inget om, mer än att hade barn och så länge de föds i Vireda, finns inga utsocknes dopvittnen. När ett barn - jag förmodar att det är han - döps på Södraholm, Adelövs socken Adelöv C:2 (1735-1789) Bild 35 / sid 63 finns heller inga uppseendeväckande dv.
Han återfinns ej i Smolandi Upsalienses, ej i Smålands nation i Åbo, ej i Braheskolan på Visingsö matrikel .....
Om Du vet mer om honom och familjens senare liv, trot jag fler än jag är intresserade.
 
Vänligen,
Olle