NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 oktober, 2011
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2010-03-28, 11:01
Hej,
Kunde inte låta bli att göra en smärre dopvittnesanalys på de två kända dopen av Karl Nilssons barn;
 
1761 21/9 när Sven föds i Lyckan är dopvittnena från Blackarp och närbelägna Rupphult. Där finns också ett dopvittne pigan Sara Nilsdotter i Nötkulla(?).
1766 26/10 när Nils föds är även där dopvittnena från Blackarp samt pastoris hustru och en Eva(?) från sockenstugan.
Jag har nästan lusläst födelseboken mellan 1761 och 1766. Det fins inga fler barn.  
 
Pigan Sara Nilsdotter nämnd ovan skulle kunna vara en tre år äldre syster till Karl som då tjänar i Nöttekulla i Adelöv socken. Det är inte långt mellan Älmebergs ryttartorp - som ligger 2 650 alnar söder om stamroten Älmeberg - och Nöttekulla i Adelövs socken.
 
När jag söker i Adelöv och Vireda efter Sara Nilsdotter som gift i relativ anslutning till 1760 finner jag ingen direkt ... Hittar henne inte heller direkt i de första hfl:erna för Vireda och Adelöv. Hittar henne ej heller som död i dessa socknar.
 
Har nu gått igenom samtliga dopvittnen mellan 1760 och 1766. Paret i Lyckan nämns ej.
Återstår att kolla andra socknar t ex Haurida om det kan ge något ...  
 
Pusselbit läggs till pusselbit ...
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-03-28 11:09)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-03-28 12:22)