NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 oktober, 2011
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2010-03-27, 13:10
Hej Annelie,
Under tiden Du sätter tänderna i materialet vill jag gärna dela med mig av ytterligare underlag som jag redan samlat.
 
- Har sökt efter dödsfall för olika Karlar och inte funnit någon passande innan just Karl Nilsson i Lyckan dör 1766, 27 år gammal. Chansen ökar att ovanstående filiation kan vara rätt.
 
- Har kikat lite vidare på den förlovade ryttaren Nils Elmberg och hans hustru Elisabet Svensdotter, då jag vet att just soldater o ryttare är ett svårforskat släkte. Du kanske kan ha nytta av uppgifter som redan finns framtagna, när Du arbetar vidare med t ex dopvittnesanalys för Karl Nilssons barn.
 
I boken Viredabygden II (1998), har Inglis Wilzén skrivet en artikel om Husar- och soldattorp i Vireda socken; Det första undersökta är Husartorp nr 1 Älmeberg, sid 117 ff:
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/257436.jpg)
Vem av de i Wilzén antecknade är då ryttaren Nils Elmberg gift med Elisabet Svensdotter? Detta är inte enkelt och jag är inte ens säker på att man kan lita på att ovanstående sammanställning är komplett ..
 
Genom att gå igenom de registreringar jag har framkommer följande:
 
 
döpt 1730-10-18   Maria Nilsdotter   Älmeberg   Far förlovade rytt Nils Torkelsson         
Dopvittnen: Sold Jon   Måns i Björkenäs   H Ingeborg i Nymålen   P Sara Bengtsdotter i Idhult   
 
född 1736-01-17   D 3 p epi   Sara Nilsdotter   Älmeberg   Far Rytt Nils Torkelsson         
Dopvittnen: Sven Persson dä i Älmeberg   Erik i Älmeberg   Dr Sven Andersson Roth i Älmeberg   Jungfru Kristina Roth   Ryttarhustru Maria i Älmeberg   P Maria Abrahamsdotter i Hultemålen   P Karin Persdotter i Nymålen
 
född 1739-05-10 döpt   13   Karl Nilsson   Älmeberg   Föräldrar Förlovade rytt Nils Älmeberg och hu Elisabet Svensdotter         
Dopvittnen: Lars i Björkenäs   Dr Anders i Älmeberg   Dr Gabriel i St Björkenäs   Jungfru Brita Roth i Älmeberg   H Maria i Älmeberg   P Maria i Älmeberg   P Maria Abrahamsdotter i St Björkenäs
 
född 1742-04-21   döpt 25   Jakob Nilsson   Älmebergs ägor   Föräldrar Nils Torkelson och Elisabet Svensdotter
(ej antecknat dv ännu)
 
Som Du kan se ovan är det nu så gott som klarlagt att förlovade ryttaren Nils Elmberg är densamme som Nils Torkilsson och att denne är gift med Elisabet Svensdotter.
 
Det fornnordiska namnet Torkil är extremt ovanligt o trakten. Man kan därför gissa att Nils Torkilsson Elmberg bör ha något att göra med följande:
 
 
Kyrkoräkenskaper Vireda L1b,1
1724  
Testpeng efter,
Torkels hustru på Tången
1725
Testpeng efter,
Torkils hustru på Elmbergs ägor
Torkils barn
 
Jag hittar en trolig bror i Gabriel Torkelsson i Hultamålen, död 1753 av långsam kolik, 64 år gammal. Densamme bor 1733 i St Björkenäs då han är dv där; Han är väl också densamme som den Gabriel som förekommer som dv ovan. Hans son bör vara den Gabriel Gabrielsson i Hultamålen, gift med Elsa, som 1762 11/11 får dottern Maria och där ryttaren Elmberg är bland dv.
 
Skall se om jag hittar något mer intressant och återkommer då.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-03-27 17:10)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2010-03-28 11:47)