NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 september, 2014
Skrivet av: Monica Karlsson skrivet 2014-07-04, 18:50
Hej Lena!
Jag har gjort en del forskning kring släkten Novander. Peter och Johan var bröder och födda i Frödinge troligen de första åren på 1700-talet (födelsebok saknas). De var söner till bonden Elias Henriksson och Brita Svensdotter som bodde i Nyserum. Elias och Brita dog 1764 den 3 mars resp 28 februari. De hade även en son Nils Novander som var komminister i Örberga. Av Elias och Britas barn var det bara de tre här nämnda sönerna som hette Novander. Deras fem systrar hette Eliasdöttrar och var bosatta i Frödinge.  
Peter Novanders fru Katarina Schenling dog i Skänninge stad 1777, då boende hos sonen Peter som var borgare i Skänninge. Hennes ursprung vet jag inte mer om, troligen från Skänninge med tanke på namnet.  
 
Släkten Novander är en brokig skara och tacksam att hitta stoff om då de kanske inte alltid var guds bästa barn. De förekommer ganska frekvent i domböcker stämda för slagsmål med blodvite, förtal och skadegörelse. Ovan nämnda Johan Novander hade inga egna barn men år 1751 4 mars kan man i rådhusrätten läsa att han fått ett oäkta barn med pigan Kerstin Jonsdotter. Hon hade varit hos familjen för att hjälpa Johans sjuka hustru när hon vid flera tillfällen blivit lägrad av Johan.  Barnet dog dock bara några dagar gammalt.  
 
Alla med namnet Novander som jag stött på verkar ha sitt ursprung i byn Nyserum i Frödinge. De flesta är kartlagda från vaggan till graven och som sagt var är de en mycket brokig skara och spännande och ganska svåra att få grepp om! Jag har dock inte hittat någonting om orsaken till bröderna Peter och Johans drunkningsolycka 1774 6/10. Det verkar ju dock som deras kroppar inte återfanns förrän i juni 1775 då de enligt dödboken blef ej före igenfunnen.  
 
Mvh
Monica