NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 december, 2012
Skrivet av: Folke Rehnström skrivet 2012-10-03, 17:14
Ett försök till! Min analys ser ut så här:
 
Modern (född 1840) kom som piga (29 år) till Vetlanda Norregård den 3 november 1869. Sonen föddes den 6 juni 1873. Han anges i husförhörslängderna som Andersson innan han själv ber att få heta Rehnström. Fadern bör således vara född ca 1840-1855 och finnas i moderns närhet 1871-1872. Han bör ha Anders som förnamn.
 
Jag har nu gått igenom alla Anders i Vetlanda hfl samt in- och utflyttning för åren 1871-1872. Flertalet Anders är inte aktuella. Men det finns en som är mer intressant än de andra! Det är drängen Anders Andersson, född i Orsa i Dalarna den 18 april 1849. Han kom den 1 november 1871 från Wä i Kristianstad till Upplanda Herregård (ca 3 km SO om Vetlanda Norregård). Och han flyttar tillbaka till Wä i Kristianstad den 6 november 1872.
 
Hans ettåriga vistelse i Vetlanda kan ha resulterat i ett barn under augusti-september 1872. Det behöver inte innebära att han stack ifrån modern och det blivande barnet när han åkte tillbaka. Modern ville kanske inte berätta att hon var med barn, varför han inte visste att han skulle bli barnafader när han åkte!? Sedan skämdes modern och ville inte avslöja barnets far eftersom han inte längre fanns i Vetlanda?
 
Men detta är endast indicier/antaganden! Jag tar emot alla uppslag som kan ge mig en fortsatt inkörsport i mitt sökande efter fadern till Per Gustav Rehnström (f. 6 JUN 1873 i Vetlanda; d. 17 APR 1930 i Vetlanda).  
mvh Folke