NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 januari, 2016

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 januari, 2016
Skrivet av: Eva Bäckström skrivet 2016-01-16, 14:05
Jag har några funderingar/frågor med utgångspunkt från Kerstin Olofsdotter, född 1754 26/7 i Dalsebo, Vena sn, gift (1:o) med Pehr Olofsson, född 1748 1/1 i Malghult, Kristdala sn och död i Dalsebo 1789 14/10. De vigdes 1772 25/10. Kerstin Olofsdotter avled 1833 20/11 i Dalsebo.
 
Föräldrar till Kerstin av Olof Nilsson och Ingeborg Månsdotter. Olof var född 1722 26/3 i Dalsebo och Ingeborg föddes 1726 6/3 i Blaxhult. Jag har inga säkra föräldrar till Olof Nilsson. Han blev bonde på Dalsebo 1 i mitten av 1740-talet. Det fanns vid hans födelse och åren där omkring på Dalsebo 1 en bonde Nils Olofsson som skulle kunna vara hans far. I mantalslängderna 1766-1768 fanns en moder antecknad under Olof Nilsson. 1768 dör änkan Kerstin Hansdotter i Dalsebo. Olof Nilssons moder?
 
1690 6/12 föds en tös med namnet Kerstin Hansdotter i Krokarp, Tuna sn. Och 1711 31/10 vigs i Tuna sn Nils i Dalsebo med Kirsti i Krokarp. Det skulle kunna vara Nils Olofsson i Dalsebo och Kerstin Hansdotter i Krokarp. I Kerstins födelsenotis finns som faddrar bl a Johan Johansson i Bostorp och Anna Ingesdotter i Dalsebo.
 
Faddrar till Kerstin Olofsdotter ovan är bl a Hans Bengtsson i Krokarp och en syster till Kerstin med namn Elisabet och som föddes i Dalsebo 1747 26/12 har som faddrar bl a Brita Hansdotter i Bostorp och Jonas Johansson ibm. En bror Nils, född 1759 10/6 har bl a faddrarna Carl Johansson i Bostorp, hustru Kerstin Carlsdotter och pigan Kerstin Jonsdotter i Bostorp, Tuna sn.
 
Föräldrarna till Ingeborg Månsdotter i Blaxhult torde vara Måns Olofsson och Elisabet Larsdotter som vigdes i Vena sn 1724 17/5.  
 
Elisabet Larsdotter, född ca 1686 i Gåsefall, Tuna sn, var tidigare gift med Carl Eriksson, född 1677 i Blaxhult och död där 1723. Troligen gifte Elisabet sedan om sig med Måns Olofsson 1724.
 
Elisabet Larsdotter avled 1747 15/11 och jag har hittat bouppteckningen från 1748 7/1. Där framkommer det att hon förutom maken lämnade efter sig åtta barn, Eric, Nils, Per och Lars Carlssöner samt döttrarna Kerstin och Britta Carlsdöttrar och Ingeborg Månsdotter, dessa sju myndiga samt yngsta dottern Kerstin omyndig.
 
Jag har hittat Elisabet Larsdotters ursprung i ett inlägg av Bo Persson den 7 oktober 2001. Där framgår det att Elisabet Larsdotters föräldrar är Lars Ingesson och Ingeborg Nilsdotter i Gåsefall, Tuna sn.  
 
Däremot har jag inte hittat vare sig födelseplats eller föräldrar till Måns Olofsson. Men i några mantalslängder i Tuna gällande Krokarp har jag sett att det från 1766 under Hans Bengtsson står svärföräldrarna. 1771-1782 står det svärfader, därefter försvinner även svärfader. I Krokarp avlider 1770 16/7 Maria Månsdotter. Det borde vara Måns Olofssons andra hustru. För änklingen Måns Olofsson i Krokarp, Tuna sn, gifte sig 1755 28/12 i Vena med pigan Maja Månsdotter från Versnäs.
 
Hans Bengtsson i Krokarp gifte sig med Kerstin Månsdotter i Blaxhult 1751 3/2. Kerstin Månsdotter var en yngre syster till Ingeborg Månsdotter ovan och född i Blaxhult 1733, 15/4.
 
Måns Olofsson avlider i Krokarp 1782 22/4. Jag förmodar att det är han trots att det är svårt utläsa Krokarp i dödsnotisen.
 
Jag funderar på om Måns Olofsson har sitt ursprung i Tuna socken, i Dalsebo eller någon annanstans i Vena socken. Kanske är det någon som har vetskap om detta.  
 
Jag skulle vara mycket tacksam om jag kunde få det som jag har redogjort för ovan antingen bekräftat, modifierat eller om så skulle vara ändrat i vissa stycken.
 
Hälsningar
Eva Bäckström