NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 november, 2015
Skrivet av: Michael Erenius skrivet 2015-06-30, 12:18
Bo!  
Jag har snart slut på superlativer - jag bockar och bugar! Då jag prövade min ovan löst formulerade hypotes och började titta på dopvittnen med mera så insåg jag relativt snabbt att den inte höll, kopplingen verkade helt enkelt inte finnas utan det var ett villospår. Jag kunde inte heller finna någon ny tråd att nysta i och då kom ditt svar som en räddning och allt verkade så klart, även om jag förstår att du fått lägga en massa tid på att reda ut det hela.  
Om jag förstår dig rätt så utifrån mantalslängder och dopnotiser så har familjen Lars Carlsson och Beata Nannesdotter bott i Hultåsa och där fått de barn som fötts i Hultåsa mellan 1706-1715, men de har bara tagits upp i mantalslängden för 1718. Kan man tolka mantalslängderna som att gården bytt ägare/brukare ett par gånger mellan 1705 och 1719, dvs ägts av Bengts Svensson Hultberg 1705-1706, 1711-177 och 1719, Joen Matsson 1707-1710 samt Lars Carlsson 1718? Om jag förstår dig rätt så tyder ett släktskap mellan dessa tre familjer på kvinnosidan vara det som binder ihop dem över tid. Innebär det då att det cirka 1720/21 sker ett helt nytt byte av brukare/ägare och Lars Nilsson och Margareta Hansdotter tar över och att dess bebor Hultåsa fram till och med Lars död 1768? Det är med andra ord troligt att de barn som föds från 1721-1740 i Hultåsa, med Lars som fader, tillhör samma familj? Jag har hittat Margaretas dopnotis i Vimmerby! Jag trodde att Lars och Margareta kanske hade gift sig i Vimmerby men hittade dem inte där.  
Återigen, tack för all information!
Med vänlig hälsning  
Michael