NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 november, 2015
Skrivet av: Michael Erenius skrivet 2015-06-28, 19:16
Helt fantastiskt Bo!  
Stort tack för all denna information. Det löste de led jag inte var riktigt säker på eller just hade försökt börja eftersöka. Det som slår mig är att spridningen geografiskt är liten i släkterna kopplade till både Måns Larsson och hans hustru Carin Persdotter - Norrhult till exempel återkommer ju även i samband med hennes föräldrar (Per Hemmingsson och Elin Larsdotter) och farföräldrar(Hemming Persson och Ingrid Danielsdotter).  
 
Den sista svårigheten jag stött på i detta släktled är just Carins mor Elin Larsdotter föräldrar och jag har förstått av andras inlägg och internetsidor att man antar att fadern är Lars Nilsson (ca 1688-16/2 1768)i Hultåsa, där även Elin föds 1721, men att det inte är säkert. Själv får jag inte riktigt ihop detta då jag bara tycker mig hitta en rimlig kandidat i Lars Nilsson i Norrhult (hittar ingen Lars i övrigt i Hultåsa)  som gifter sig med en Elin Nilsdotter 18/4 1715. Att namnet Elin återkommer kan tyda på en koppling. Samma Elin Nilsdotter förefaller dö i Norrhult och begraves 21/8 1725. Om det finns en koppling mellan denna Lars och Elin och Elin Larsdotter skulle det kunna innebära att endast ett par av barnen, inklusive Elin Larsdotter, är syskon av alla de minst 10 barn som föds i Hultåsa mellan 1706 och 1740. Fadern kan ju ha gift om sig och att det därmed är minst två mödrar inblandade. Men här är jag ute på hal is och vet inte hur jag ska komma vidare från den rena spekulationen kring Elin Larsdotters föräldrar!  
 
Med vänlig hälsning
Michael Erenius