NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 3.7.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 3.7.2002
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2002-07-02, 09:23
Tack Barbro!
Genom Ditt svar kom jag på var jag skulle leta i mina papper - SoH 1986:2 gäckar mig ff. Så här står det i ett dokument jag har:
Georg Nordwall i Västerås har vänligen påtalat att Kristina Brattman-Strömberg i en inlaga daterad den 2 april 1724 till Norra Vedbo häradsrätts sommarting 1724 ? 47 meddelat att hon och hennes sal. man Lars Nilsson Flint (under hans livstid) förordnat att de dem emellan av Gud förunta barnen - en son och tvenne döttrar - efter hennes död skulle ärva lika, dvs en tredjepart vardera. Av målet i övrigt framgår att barnen var sonen Peter Flint och döttrarna Anna Flint resp. Kristina Flint. Deras äktenskap och barn är väl kända och dokumenterade. Det finns alltså ingen plats för någon dotter Maria i detta äktenskap. I Lars Nilsson Flints första äktenskap finns däremot en dotter Maria Flint, men hon blev gift 1664 med borgmästaren i Eksjö, Daniel Drefling, vars söner adlades Lillienberg.
Ur SoH: 1990, nr 2, sid 103. (Åke Granhall, d. 1989).
Så långt mina anteckningar. Är det någon Venaforskare som stött på denna Maria Flint, alltså hustrun till Nicolaus Lägerbom och till Daniel Bellander, och kan ge annan information om henne? Vet någon när hon dör t ex, eller vilka faddrar som finns när barnen föds?
Det kan väl påpekas att Maria Larsdotter Flint, som gifter sig i Lommaryd 26/6 1664, och som blir änka 22/11 1683, i EÄ, band IV, anges död 17/3 1725.