NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2009
Skrivet av: Bertil Häggman skrivet 2009-05-17, 12:14
Niclas:
 
Ja, det där med det svaga intresset i Växjö. Det är möjligt att jag inte har de rätta kontakterna. Det började förra sommaren när jag sökte stöd för arrangerandet av en minnesstund i Vederslövs gamla kyrka med anledning av 250-årsdagen av Johan Stenflychts död. Fick en bra artikel i Barometern, Kalmar, den 12 juni men Smålandsposten väntade till dagen innan minnesstunden den 21 juni. Den ukrainske ambassadören kom till Vederslöv från Lidingö och lade ner en fin bukett i kyrkan. Jag höll ett kortare minnestal. Innan hade jag misslyckats finna intresserade. Hembygsföreningen i Vederslöv visade dock intresse.
 
Efter minnesstunden har jag försökt förmå både Barometern och Smålandsposten att skriva utan framgång.
 
Har fått nej till publicering av en artikel från flera årsböcker i Kronobergs län och jag har för mig att jag skrivit till någon historisk förening i Växjö men inte fått svar.
 
Sedan har vi det där med att man i mitt tycke visat en aning ringa intresse för Stenflycht i adelns genealogiska publikationer. Liknande tanker tycks von Warnstedt ha haft. Det ringa intresset kan nog bero på att det är komplicerat att forska i Stenflychts biografi. Han rörde sig över stora områden i Europa med användande av många olika europeiska språk (hans memoirer på franska och de tyska potokollen när han var fransk kommendant i Hamburg).
 
Hoppas Larsons bok om Det Stora Nordiska Kriget är bättre än Peter Ullgrens (Lund) som jag kritiserat i en längre recension.
 
Så det där med de sena barnen. Återkommer om detta när jag hämtat fram mitt källmaterial ur arkivet.  
 
Om vi kunde diskutera möjligheterna till uppmärksamhet för Stenflycht i Kronobergs län kunde det kanske ske via e-mail: bertilhaggman@htmail.com. Det skulle vara mycket givande. När min uppsats om Stenflycht på engelska utkommer i Ukraina senare i år kan det kanske leda till något med hjälp av utsändande av särtryck till tänkbara opinionsbildare.
 
Mvh
 
Bertil