NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2009
Skrivet av: Bertil Häggman skrivet 2009-05-16, 16:48
Nedan återger jag det sista avsnittet i en artikel om Stenflycht jag publicerat. Avsnittet handlar om generalens sista tid, som tillbringades i Nöbbele, Vederslövs socken. Mitt intresse är främst Stenflychts giftermål med den ukrainske statschefen Filip Orliks dotter och barnen i detta äktenskap. Det finns många både på listen Stenflycht (Segersten) och denna list som känner bättre till hans familj i Nöbbele än jag. De två noterna har jag utelämnat här.
 
Visserligen är Stenflycht född i Östergötland (Segersten) men jag tycker ändå hans anknytning genom bostaden i Nöbbele och graven i Vederslövs gamla kyrka är så stark att den äventyrlige generalen förtjänar att uppmärksammas även i Småland. Har också funnit svagt intresse i Växjö i kontakter där.  
 
Men intresset kan kanske öka med åren.
 
Mvh
 
Bertil Häggman
 
 
Johan Stenflychts sista tid i Nöbbele, Vederslövs socken, Småland
 
Sedan han pensionerat sig bosatte sig generalen först 1749 på Oby, Blädinge socken, i Kronobergs län. Han arrenderade Oby av översten Cronhiort. Carl von Linné besökte Oby den 11 maj 1749 under den skånska/sydsvenska resan. Vid slutet av sin mångskiftande karriär bodde generalen på Nöbbele i Vederslövs socken i Kronobergs län, som han köpte 1752. Det var en frälsegård med gästgiveri och låg inte långt från Blädinge socken. Han hade med åren förskaffat sig en bred bildning och talade bland annat latin, polska och franska. Med sin kammarpiga Susanna Monthan hade Stenflycht fem barn (döttrarna Elisabeth, Lovisa och Dorothea Johansdöttrar och Gustaf samt Michael Johanssöner. Därtill kommer förmodligen tre barn med hushållerskan Stina Hageberg. Hon gifte sig senare med gästgivaren i Nöbbele.
 
Nedan följer närmare uppgifter om familjen, som baseras till stor del på forskning av den kände svenske släktforskaren Christopher von Warnstedt (1918 - 1998).  
 
Generalen gifte sig enligt von Warnstedt första gången med N.N. troligen omkring 1707/1708. Första hustrun skall ha avlidit senast 1722/1723. Hon härstammade troligen från trakten av staden Rawitz (Schlesien, numera Polen). En rad gods i Polen och Schlesien följde med i boet.
 
Andra giftet var som sagt med Filip Orliks dotter Anastazya Feodora , som var född i Poltava 1699 och avled den 11 mars 1728. Giftermålet skall ha ägt rum i Görchen (omkring 10 km nordost om Rawitz och cirka 60 km från Breslau).
 
I giftet med statschefsdottern hade Stenflycht sonen Carl Gustaf (född i Görchen 1724 och avled i Frankrike 1758). År 1746 var han fransk löjtnant i infanteriregementet Royal Pologne. Blev 1747 sekundkapten i samma regemente. Major omkring 1750, överstlöjtnant och sedan  
överste 1758.  
 
En dotter (N.N. levde 1742 hos pappan i Hamburg som ogift. Philip, den andre sonen, föddes i Polen omkring 1726. Levde 1731 då han var med pappan i Sverige men dog före denne.
 
Det tredje giftet skall eventuellt ha varit med den ukrainske hetmanen Orliks dotter Barbara omkring 1731/1732. Barbara var född 1707 och avled någon gång mellan 1734 och 1738. Hon ägde bland annat slottet Stanislanova i Podolien (sydöstra Polen vid ukrainska gränsen). Inga barn kända.
 
Vid sin död 1758 begravdes generalen i ett gravkor han låtit bygga åt sig i Vederslövs gamla kyrka i den västra delen under läktaren. 16)
 
Johan Stenflychts själbiografiska anteckningar på franska finns bevarade på Riksarkivet. Här skall bara avslutas med en beskrivning av generalen då han var 75 år gammal:
 
”Stenflycht var närmare 80 år och nästan blind. Liten och ful, klädd i en fårskinnspäls. Han bodde i en by, hade två små otapetserade rum, en tältsäng, några små bord och stolar; hade en piga och en dräng; åt god, men torftig mat, nyttjade varken vin eller brännvin, men då och då en kop caffe. [Oaktat hans ringa inkomster] var ingen i den socken, där han lefde, som intet njöt prof av hans godhet. 17)