NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2009
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2009-04-27, 14:18
Hej Leif!
Din slutsats är säkert korrekt. Gästgiveriet (Getagården) bör ha legat på samma plats hela tiden eftersom vägsträckningen (nuvarande riksväg 23) ej förändrats längs med Madsjön. Det var rent praktiskt att ha gästgiveriet vid vägen varför några förflyttningar av mangårdsbyggnaden ej skett.  
 
Anledningen att  Getagården (=Gästgivaregården) inte redovisas på kartorna 1798-1800 måste bero på antingen slarv eller att ägorna till större del inte inbegreps i storskiftets påverkan på byn.  
Frälsegården redovisas den på inägokartan ovan? Jag måste erkänna att jag har svårt att lokalisera de sju jordeboksgårdarna i Nöbbeled by.  
 
mvh Niclas
 
Ps. Kul att du har släkt på Gästgivaregården i form av fröknarna Stephens amma Mathilda Håkansson. Själv har jag en ana, min mormors morfars farfars far, vid namn Sven Ek som var närvarande på gården den hemska natten då riksdagsmannen Jon Bengtsson rånmördades. Denne anfaders farfar (Per Persson, se min fråga ovan) i sin tur var bonde på Nöbbeled Ödegård  -så jag har djupa rötter i Vederslövsbygden. Ds.