NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2009
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2008-05-05, 17:26
Den Sven i Ödegården jag eftersöker bär patronymikonet (fadersnamnet) Månsson. I katekselängden för år 1696 (Domkapitlet i Växjö arkiv -> finns avfotat i färg hos Arkiv Digital i deras AD-onlinetjänst) nämns Sven Månsson i Ödegården:
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/151174.jpg)
 
I Vederslöv kyrkoräkenskaper nämns dock år 1686 en Swen Thorßon i Nöbble som gav 16 öre till kyrkan (Vederslöv C:1 s 24). Likaså nämns i samma källa att den 26 dec. år 1688 gav Länßmanen i Nöbbele Swen Gunnarßon 16 öre till Vederslöv kyrka (Vederslöv C:1 s 38). Sven i Ödegården farsnamn bör dock vara Månsson eftersom detta, förutom i ovannämnda katekeslängd, även står i hans son Johans dopnotis 1691 (Vederslöv C:1 s 190). Sven Månsson med hustru återfinns i mantalslängden för Nöbbeled Ödegård ifrån år 1686, men ej tidigare - de har alltså flyttat dit 1685/86 ifrån f.n. okänd ort. Den Sven Torsson som omnämns med gåva år 1686 är troligen en ung person som inte är upptagen i mantalslängden - och troligen är denne en son till skattebonden Thor/Tore i Nöbbeled Lunnagård (levde 1687) som har sonen Anders Thorsson som gifte sig 1687. Däremot går jag bet på vem länsmannen Sven Gunnarsson i Nöbbele är - honom hittar jag ej alls - någon som stött på honom?
 
Sven Månsson och hans hustru Kerstin är troligtvis nära släkt med följande som figurerar vid dopen av deras barn i Vederslöv kyrka:
Jon Månsson i Ellanda, Öja sn (1693)
Måns i Härensås, Bergunda sn (1693)
Gumme Jönsson i Ulfsryd, Vederslöv sn (1691)  
Anders Andersson i Nöbbele, Vederslöv sn (fdr 1691)
 - någon som forskar kring dessa personer och kan fylla i mer biografiska fakta?