NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 september, 2008
Skrivet av: Christian Ekstedt skrivet 2008-05-30, 14:52
Hej alla ni som läst om Anders Magnussons och hans hustru Maria, Catharina. Jag ser att jag i andra inlägget skrev in fel efternamn på hustrun. I första står det Mathisdotter vilket är rätt och inte Månsdotter som det står i andra inlägget. Jag har så många Månsdöttrar i släkten så det går av bara farten.
Inte lätt det där med att hålla reda på alla namn, eller hur Gullan.
Hur som helst har jag fått hjälp av Mats i Klasamåla att hitta Anders M:s dödsort/datum nämligen Ingelstad Ö. Torsås (Thorsås) 1881-01-19 och att Anders Magnusson, med matematikens hjälp är född 1825-10-18 som det står i husförhören men där är fortfarande något som fel eftersom födelseboken och husförhöret inte stämmer överens. Det kan vara så att Solvig här ovan har rätt vilket är troligt eftersom det bara är 1 månads fel inskrivet i husförhöret på födelsedatumet, vilket inte är så ovanligt.
Det som nu har blivit fel igen är att när man läser hur gammal Anders var när han dog (i dagar, månader och år) så hamnar man åter på födelsedatum 18 oktober därför att prästen utgick från husförhöret när han bestämde Anders ålder. I själva verkert var han 1 månad äldre än vad prästen skriver, förutsatt att Anders inte är född någon annan stans än Väckelsång. M.a.o. jag får avvakta lite till innan jag skriver in Anders föräldrar. Vad det gäller Maria Catharina Mattisdotters föräldrar är jag dock helt överens med Solvig och Mats i Klasamåla.
Tack för hjälpen så långt.
 
Christian
 
(Meddelandet ändrat av Christian den 30 maj, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av Christian den 30 maj, 2008)