NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-09
Skrivet av: Daniel Larsson skrivet 2003-02-11, 16:44
Hej!
 
Håkan Dagesson (Gisesson?) i Mjölkenabben vigdes 1736-07-04 i Urshult med Marta Åkesdotter i Bastaremåla. De fick åtminstone fyra barn tillsammans (Cicilia, Ingierd, Eskil och Bengta). Håkan avled 69 år gammal 1765-04-15 o h h Marta avled drygt 71 år gammal 1781-09-02. Båda i Mjölkenabben. Håkan borde alltså vara född omkr 1695 o h h Marta omkr 1710.  
 
Att Marta har kopplingar till Bastaremåla är tydligt då hon kommer därifrån vid vigseln, men också genom dopvittnen (vid barnens födslar). Det finns en Åke Gisesson i Bastaremåla omkr 1710, men jag har inte fått belägg i födelseboken för att han skulle kunna vara fadern. Min första fråga blir alltså;
 
Är det någon som känner till Håkans och Martas urspung?
 
Vidare förekommer såväl Eskil som Bengta (ovan) vid ett flertal tillfällen som dopvittnen till en Åke Håkansson Lundells barn i Lönsbygd, Almundsryd. Vid vigseln mellan denna Åke Håkansson Lundell (i Almundsryd 1780-12-08) o h h Johanna Catharina Marcusdotter Kullström är han verkmästare och dräng från just Mjölkenabben, vilket gjort mig nyfiken. Min andra fråga blir;
 
Är detta månne ytterligare ett barn till Håkan Dagesson (Gisesson?) o h h Marta Åkesdotter?
 
MVH
Daniel