NULL Skriv ut sidan - Urshult

Anbytarforum

Titel: Urshult
Skrivet av: Lars Ihd skrivet 2015-09-08, 16:22
Hej Jonatan  
 
Efter lite fördjupad forskning i KGFs databas och där antecknade födslar kan jag göra följande reflektioner.
 
Simson Hendriksson är ett flitigt förekommande dopvittne från år 1698 - 1710; antagligen i första hand beroende av sin befattning som länsman. Han benämns med den titeln åren 1699 och 1700. År 1710 anges han som uppbördsman. En särskild förkärlek till dop i Havralycke och Sånnahult tycks han ha. Kanske finns anor eller släkt där. Åren 1698 och 1699 anges inte hans ortstillhörighet, men från år 1700 skrivs han i Buskahult.
 
På hans egna barns dop kommer vittnena, förutom från Buskahult, till Karin (1699) Gudmund i Karatorp, till Elin 1702 bara två buskahults bor, till Karin (1703) hr Nils Petrin och Catharina Barik (?) (Simson anges f ö med sitt patronymikon Hendrichsson), till Helena (1705) Adam (Wykamn)not 1)  Jungfru Ingier Cavallia. Dopet av Erik (1707) bevistas bara av två bybor.
 
Vigseln mellan Simon Haraldsson och Catharina Cavallia, äger som tidigare konstaterats, rum i Skatelöv 1706-06-30, dvs efter det att barnen Karin, Elin, Karin och Helena (c:a ett halvår) fötts.
 
På det materialet dristar jag mig till en hypotes:
 
Simson Henriksson är gift före 1706 med någon annan än Catharina Cavalli. Vigseln med den hypotetiska första hustrun sker antagligen inte i Urshult utan i brudens hemsocken eftersom någon vigsel med Simson som brudgum inte finns i Urshult. Denna hustru dör före år 1706. Någon dödsattest finns dock inte som stödjer det.
 
Möjligen är Catharina C med hänsyn till dopvittnena mor till Helena. Sonen Erik däremot tillhör den andre Samsing Eriksson.
 
Teorin har svagheter: Avsaknaden av vigsel- och dödsattester på tidigare hustru och anteckning om Simson som änkling i källorna åren runt 1703 -1706.  
 
Det andra alternativet känns än mer svårförklarat. Dvs att han skulle ha fått tre eller fyra barn utanför äktenskap med en mellan 15 och 20 år ung kvinna, länsman och allt. Jag har aldrig sett det tidigare i vart fall inte utan bestraffning som följd.
 
Din fråga kvarstår dock obesvarad - vem är Karin Simsonsdotters/Samsingsdotters mor. Att Samsing/Simson Hendriksson är far till Karin född i Buskahult 1703 är dock klart.
 
Tilläggas ska att det inte är uteslutet att Samsing Eriksson kan ha fått en dotter med namnet Karin innan han dyker upp på Buskahults södergård. Någon vigselattest för honom har ju inte hittats så det är fullt möjligt att han i någon annan socken fått barn före Erik föds år 1707.
 
Som kuriosa kan jag lägga till det omnämnande av Simson som finns i domstolsreferat från Kinnevalds härads ting den 10 juni 1710 mål nr 72 där mönsterskrivaren välbetrodde Simson Henriksson förordnades att inventera egendomen efter salig änkan Elin Nilsdotter i Sånnahult och att dela den mellan arvingarna.
 
not 1) Kronans välbetrodda befallningsman enl domstolsutdrag 1710 Kinnevalds härad
 
Med vänlig hälsning
 
Lars Ihd