NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 juli, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 juli, 2015
Skrivet av: Bibbi Larsson skrivet 2014-07-13, 18:56
Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig tillrätta i den småländska geografin.  
En väninna bad om hjälp med att hitta sina biologiska rötter och jag lovade att försöka hjälpa till så gott jag kan men jag har tyvärr stött på lite patrull.
 
Vad jag behöver ha hjälp med att hitta är en födelse i Ukna 1907, närmare bestämt 1907-04-29 för Mary Gunhild Charlotta Andersson. Jag har varit inne i Uknas födelseböcker men inte lyckats att hitta något, har även titta på åren runtomkring men inget där heller. Enligt min väninna är det något skumt med hennes födelse enligt släktsägen, är troligtvis född utom äktenskapet. I de husförhör som jag har tittat i anges hela tiden samma datum och ort. Om det var utom äktenskap, kan det finnas noterat någon annanstans och i så fall var?
 
Marys mamma var Gunhild Charlotta Andersson, gift Sandberg, 1886-02-08 i Dalhem - 1960-06-30 i Norrköping.
 
Mary tar sin styvfars efternamn Sandberg 1925-02-05 (Norrköping Matteus AII aa: 43, 1921 - 25, bild 16/sid 1357(SVAR). I samma veva flyttar hon till Å 1925 (vilket jag nu har lärt mig är en socken (Matteus AII aa:53, 1926 - 30, bild 14/sid 1354 (SVAR) men jag lyckas inte hitta henne under utflyttade heller - däremot står flera andra namn som flyttar dit, alla med en versal angiven på inflyttningsort men de är alla olika, x F, G, C. Vet någon vart Mary flyttade i Å - eller därifrån - och vad står de olika versalerna för?
 
Även om någon vet något annat om Mary och hennes föräldrar mfl så tar jag tacksamt emot den hjälpen. Morfar var Andersson Johan August Ferdinand f 1858 i Lofta - 1930 i Dalhem och mormor Augusta Josefina Örn, f 1859 i Ukna (ej hittat dödsår på henne än).  
Enligt CD:n Sv Bef 1900 så bodde morföräldrarna år 1900 i Skörserum, Västra Ed, Kalmar län men, ja jag hittar inte dit heller...
 
Så finns det någon som kan och vill hjälpa oss vidare bakåt så blir vi mer än tackamma.
Hälsningar och tack på förhand
Bibbi